علایم و نشانه ها

حملاتی از درد بی اندازه تیز و خنجری یا درد سوزشی و بی امان

دردهای عصبی، دردهای تیزی هستند که درمسیر یکی از عصب های شما ایجاد می شوند. علت آنها ممکن است آسیب با تحریک عصب باشد، اما در بسیاری از موارد عات آنها نامعلوم است.

درد ممکن است دارای زمینه ای از احساس سوزش باشد که دردی بی امان با زوک های تیز و خنجری بر آن سوار می شود. این درد به صورت حملات چند لحظه ای با چند دقیقه ای ظاهر می شود و ممکن است چند روز یا چند هفته تکرار شود.

در خلال یک مرحله حاد از این اختلال، ممکن است نسبت به هر نوع تماس یا درد نسبتاً ملایم، واکنش و حساسیت افراطی از خود نشان دهید، ممکن است حتی حواشی که در حالت معمول دردناک نیستند، در شما ایجاد درد کنند.

برخی از دردهای عصبی ممکن است توسط ویروس هرپس زوستر، یعنی عامل بیماری زونا (درد عصبی زونا)، یا عفونت تبخال (هرپس سیمپلکس) ایجاد شوند. درد عصبی زونا می تواند فرد را از کار و زندگی بیندازد. این بیماری به طور معمول باعث درد سوزشی ثابتی می شود.که شدیدتر واضح تر از زوک زدن یا دردهای ناشی از فرورفتن اشیاء نوک تیز در بدن است. تماس یا حرکت ناحیه درگیر- حتی حرکتی مثل عطسه کردن- می تواند منجر به حمله جدیدی از درد گردد. درد عصبی ممکن است تا هفته ها، ماه ها یا گاهی بعد از برطرف شدن تمامی علایم و نشانه های ویروس هرپس، ادامه یابد.

مشخصه درد عصب سه قلو- شایع ترین نوع درد عصبی- درد شدید، تیز و شبیه برق گرفتگی در یک طرف صورت است که اغلب با صحبت کردن، جویدن یا مسواک زدن دندان ها تحریک می شود(به صفحات بعدی مراجعه شود)، نوعی درد عصبی موسوم به درد عصب زبانی- حلقی هم وجود دارد، که مشخصه آن حملات راجعه ای از درد شدید در ناحیه پشت حلق، لوزه ها، گوش میانی و قاعده زبان است. این حملات ممکن است با حرکاتی مثل حرف زدن یا بلع غذا تشدید شوند. درد عصب زبانی- حلقی در موارد فوق العاده زجرآور است.درد عصب پس سری باعث درد در ناحیه پشت سر می شود که معمولاً پشت گوش ها به داخل پوست سر تیر می کشد. درد عصب بین دنده ای هم در لا به لای دنده ها حس می شود.

دردهای عصبی معمولاً پس از 40 سالگی آغاز و اکثراً در سالمندان رخ می دهند.