علائم کم کاری غده تیروئید ‏از دست دادن موی سر و ابرو، عدم تمرکز حواس، شکنندگی ناخن ها، آرتروز، درد عضلات و مفصل ها، آلرژی، آسم، بالا رفتن کلسترول، تغییر رنگ کف دست و پا به رنگ هویج، عفونت قارچی، به هم خوردن عادت ماهیانه، افسردگی، چاق شدن، خشکی پوست، سردرد، خستگی و بی حالی، کاهش میل جنسی، یبوست، حساسیت نسبت به سرما و نا راحتی درموقع عادت ماهیانه، قبل و یا بعد از آنکه در بعضی موارد صورت و ساق پا ورم می کند.

علائم پرکاری تیروئید

‏نبض سریع چشمان از حدقه بیرون زده، عصبی بودن، لاغر شدن و وزن اضافه نکردن، بی خوابی، حساس بودن و درد قبل و بعد از عادت ماهیانه.

‏درمان بیماری از روش طبی و سنتی

‏درد درمان تیروئید کم کار بایستی مواد زیر را مصرف کرد:

1- ید خوراکی یا تزریقی با تجویز متخصصین غدد و یا مصرف قرص های لووتیروکسین. 2- استفاده ا ز غذاها وگیاهان دریایی. 3- روی، ویتامین های آ، ای (روی در تخمه آفتابگردان، گوشت گاو، باقلا، صدف دریایی و سیب زمینی وجود دارد). 4- سلنیوم، به مقدار دویست میکروگرم در روز (در فندق و پیازچه به مقدار ‏زیاد سلنیوم یافت می شود) 5- ویتامین های ب 2، ب 3، ب 6 6- ورزش کردن 7- برگ چغندر، جعغری، هویج، شاهی وگیاه بولاغ اوتی. 8- از خوردن چای که دارای فلور است و همجنین شیرکه دارای کلر است خودداری کنید، زیرا فلور و کلرموجود در این غذاها گیرنده های ید را در غده تیروئید از کار می اندازد. 9- مصرف ویتامین های ب کمپلکس باعث کم شدت ترشح چربی شده و پوست را سالم می کند. به مقدار یک صد میلی گرم در روز استفاده شود. 10- فلز مس به مقدار سه میلی گرم در روز ضروری است (در سیزیجات تازه و حیوبات به مقدار زیاد موجود است).