سینوزیت یا عفونت سینوس یک بیماری است که اغلبا قابل تشخیص است و به علت عفونت یا آلرژی رخ می دهد. این بیماری به علت التهاب پوشش سینوس رخ می دهد. در این مقاله برخی از علائم و نشانه های این بیماری را مورد اشاره قرار خواهیم داد.

علائم آشکار عفونت های کوتاه مدت را از عفونت های مزمن متفاوت می کند.البته علائم با توجه به چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن سینوس متفاوت خواهد بود. التهاب سینوس های پارانازال سبب ترشح بیش از حد مخاط می شود که سوراخ های بینی را مسدود می کنند. این امر باعث گرفتگی های بیش از حد بینی می گردد. البته برخی از علائم و نشانه های سینوزیت حاد و مزمن می تواند مشترک باشد.

علائم سینوزیت حاد

ـ گرفتگی بینی ـ خروج مختط سبز یا زرد از بینی

ـ درد سینوس یا درد صورت ـ فشار سینوس یا فشار صورت

ـ سردرد خفیف تا شدید ـ آبریزش بینی

ـ اختلال بینایی ـ کاهش بویایی

ـ سرفه یا احتقان ـ بیشتر شدن درد زمانی که به جلو خم می شوید یا دراز می کشید.

علائم سینوزیت مزمن

ـ احتقان مزمن بینی ـ ترشحات پشت حلقی

ـ چرک در حفره بینی ـ از دست دادن بویایی و چشایی

ـ سرفه ( شدت آن در شب ) ـ گلودرد

ـ بوی بد دهان ـ سردرد

ـ فشار زیر چشم ( سینوزیت فک بالا ) ـ حساس شدن یا درد دندان ها ـ فشار سینوس

بنابراین درد و فشار در اطراف صورت از جمله علائم عفونت سینوسی هستند. آنها ممکن است در حالی که به سمت جلو خم می شوید و یا به پشت می خوابید بدتر شوند. برای سینوزیت ایجاد شده به علت آلرژی ، علائم فوق ممکن است با خارش چشم ، آبریزش بینی و عطسه همراه باشد. در موارد شدید ، سینوزیت ممکن است به استئومیلیت ، عفونت مغز و مننژیت منجر شود. اگر شما علائمی نظیر تورم در پیشانی ، گیجی ، تغییرات بینایی ، تنگی نفس ، سردرد شدید با تورم اطراف چشم را تجربه کرده اید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

چه عواملی باعث عفونت سینوس می شوند؟

عفونت سینوس که معادل آن سینوزیت است در واقع التهاب سینوس های پارانازال است. در اغلب موارد آن با عفونت دستگاه تنفسی فوقانی همراه است.سینوزیت ممکن است به علت عفونت توسط باکتری ، ویروس و یا قارچ در سینوس های پارانازال رخ دهد. از این میان ، عفونت های باکتریایی و ویروسی مسئول حداکثر التهابات سینوس هستند. بیمارانی که سرما می خورند اغلبا دارای علائم سینوزیت هستند.

از جمله عواملی که در بروز عفونت سینوسی نقش دارند می توان به آلودگی هوا ، مواد محرک شیمیایی و سایر موارد آلرژی زا و یا کم آبی بدن ، استرس و سیگار کشیدن بیش از حد اشاره کرد. هرگونه آلرژی که اثر منفی داشته باشد می تواند به تورم و التهاب سینوس منجر شود. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا از عفونت دندان رنج می برند و یا از جراحت استخوان بینی درد می کشند بیشتر مستعد ابتلا به سینوزیت خواهند بود.