عسل در درمان بیماری روده

پیامبر اکرم(ص) فرمودند : «کسیکه در هرماه یک بار عسل بخورد، به قصد شفایی که خداوند در قرآن درباره عسل فرموده است از خطر هفتاد و هفت بیماری مصون می ماند.»

از دید دو پژوهشگر آمریکایی نوس بومر و زایس با خوردن عسل دردهای روده به خوبی از میان می رود. فروکتوز عسل به ویژه عسل هایی که از گلهای خوشبو به دست آمده یک بازتاب پاک کننده گند زدایی در روده ها دارد. همچنین ثابت کرده اند که اسانس های فراری در عسل زائیده می شوند که نارسایی های ناگوار روده را برطرف می سازد.

پژوهشگر دیگری نیز می گوید : «اسیدهای سازنده عسل به ویژه اسید فرمیک روی شکوفایی روده ها بازتاب زنده ای دارد و با تخمیر و ترشی روده مبارزه می کند. و افزون بر این اسانس ها و قندهای طبیعی عسل که فشردگی زیادی دارند به طور کلی درمان بخش و گند زدا می باشند و عفونت های روده را برطرف می کند»

عسل به علت داشتن خواص میکروبی تقویت کننده معده و روده ها بوده و موجب تسهیل عمل دفع و لینت مزاج می باشد. عسل برای بیماران مبتلا به (زخم) روده بزرگ نیز مفید بوده و بهترین اوقات برای صرف عسل در اینگونه بیماران دو ساعت قبل از ناهار یا ناشتا و 3 ساعت بعد از شام است و اگر مخلوط با آب گرم مصرف شود نتیجه بهتری عاید مریض خواهد شد.