طریقه ی صحیح پوشک کردن و لباس پوشاندن نوزادان

نحوه ی پوشک کردن نوزادان به این شکل می باشد:

  1. کودک را در قسمت مرکزی پوشک قرار دهید.
  2. یک طرف پوشک را به جلو آورده و با سنجاق متصل کنید
  3. طرف دیگر پوشک را هم به جلو آورده و با سنجاق وصل نمایید. همیشه انگشت خود را بین پوشک و پوست نوزاد قرار دهید تا درهنگام سنجاق زدن، خطر فرو رفتن به بدن نوزاد وجود نداشته باشد.
  4. بعد از پوشک کردن نوزاد، شما ممکن است بخواهید از شورت لاستیکی هم استفاده نمایید.

شما از هر نوع پوشکی که استفاده کنید، کودک شما به احتمال زیاد در بعضی مواقع در محل قرارگیری پوشک دچار قرمزی و سوختگی می گردد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، شما باید مرتب پوشک نوزادتان را عوض کرده و او را تمیز نگه دارید تا ادرار و مدفوع نتواند به مدت طولانی در تماس با پوست قرار بگیرد. همچنین گاهی اوقات اجازه دهید که کودکتان بدون پوشک و آزاد باشد، این کار باعث می شود که پوست آن منطقه تمیز بماند. گاهی اوقات علت این قرمزی پوست، وجود عفونت قارچی برفک می باشد. در این مواقع می توانید با توصیه پزشک کودکتان از پمادهای ضد قارچ استفاده نمایید.

لباس پوشاندن نوزاد

لباس نوزادان به اندازه های مختلفی وجود دارد. کودک شما احتمالاً به تعداد زیادی لباس با سایز و اندازه خیلی کوچک نیازی ندارد زیرا در مدت کوتاهی کودک رشد کرده و این لباسها اندازه او نخواهند بود.

لباس پوشاندن و در آوردن نوزادان به اندازه کافی مشکل است که تازه لباس های تکمه دارد هم بخواهید بپوشانید. سعی کنید لباسهای ساده و بدون تکمه برای او تهیه نمایید و لباس های تکمه دار را بگذارید برای وقتی که او کمی بزرگتر شد. همیشه سعی کنید لباسی که تهیه می کنید دارای یقه گشاد باشد که بتوانید به راحتی آن را از سر کودکتان عبور دهید.

وقتی که هوا گرم است باید لباسی به تن کودکتان کنید که راحت بوده و او را خنک کند. اگر کودک را به بیرون از خانه می برید همیشه یک کلاه آفتابی روی سرش بگذارید تا او را از نور خورشید محافظت کند. در روزهای سرد هم لباسی که روی لباس معمولی کودک می پوشانید باید به اندازه کافی بزرگ باشد که کودک احساس فشردگی نکند.

همیشه سعی کنید لباسهایی که برای کودکتان تهیه می کنید از جنس مرغوب بوده و در اثر شستن خراب نشوند، زیرا شما مجبورید روزی 3 یا 4 بار لباس کودکتان را عوض کرده و بشوئید.

اهمیت زیادی دارد که انگشتان پای کودکتان هیچگاه به علت پوشیدن کفش تحت فشار قرار نگیرد. همچنین مراقب باشید لباسهای یکسره ای که تن کودکتان می کنید در قسمت پاها تنگ نبوده و باعث فشار بر روی انگشتان نشود. توجه داشته باشید تا وقتی که کودکتان هنوز به درستی راه نیفتاده است نیازی به پوشیدن کفش ندارد.

نحوه پوشاندن لباس نوزاد

  1. ابتدا یقه لباس را از سر نوزاد رد کنید. سپس یک آستین او را گشاد کرده و از دستش عبور دهید.
  2. با استفاده از دست دیگرتان، دست نوزاد را گرفته و از آستین عبور دهید. سپس این کار را با دست دیگرش انجام دهید.
  3. دستتان را زیر کودک گذاشته و بقیه لباس را از زیرش به بیرون بکشید.
  4. تکمه لباس را ببندید و مراقب باشید که لباس در هیچ قسمتی به کودک فشار وارد نیاورد.
  5. جوراب را کاملاً گشاد کرده و وارد پای کودک نمایید.
  6. برای پوشاندن شلوار، ابتدا یک پا و سپس پای دیگر را داخل شلوار نموده و آن را بالا بکشید.
  7. دست خود را زیر کودک قرار داده و او را به بالا ببرید تا بتوانید شلوارش را به بالا بکشید
  8. شلوار را تنظیم و مرتب نمایید و مطمئن شوید که لباس نرم بوده و چیزی به کودک فشار وارد نمی کند.
  9. یقه تی شرت را گشاده نموده و از صورت و سر کودک عبور دهید.
  10. به آرامی دست کودک را از آستین رد کنید
  11. دست دیگر را هم از آستین رد کنید. سپس تی شرت را به پایین کشیده و روی شلوار قرار دهید.