طریقه آزمایش نوع چربی و خشکی موها

زمانی که موهای شسته و تمیز را می نگریم، احساس لذت و آرامش می کنیم، زیرا موها سرحال ، خوش حالت و شاداب می باشند. رفته رفته، که مواد شیمیایی، گرد و غبار، دود و ذرات معلق در هوا روی آنها می نشینند، و زمان استحمام می گذرد، موها حالت غیر طبیعی به خود گرفته، خسته و بیحالت می شوند، و آدمی را بی آنکه متوجه باشد بی حوصله و کسل می کنند.

اگر از موها به خوبی مراقبت شود به موقع شستشو انجام گیرد، همیشه، سرزنده و خوش حالت خواهند بود.

برای آشنایی با روش صحیح شستشو، و نگهداری مو به شیوه فنی و بهداشتی ابتدا باید نوع پوست و حالت موها را شناسایی کرد، یعنی میزان چربی و خشکی آن را شناخت که در سطور زیرین به شرح آن می پردازیم :

برای انجام این آزمایش، راههای مختلفی را می توان توصیه کرد ما در این قسمت از کتاب، دو طریقه آزمایش نوع پوست و موهای سر را ارایه می دهیم :

الف) چهل و هشت ساعت پس از استحمام : موهای سر را، از دو طرف کنار زده فرق باز می کنیم. سپس انگشت سبابه خود را که قبلاً شسته و تمیز و خشک کرده ایم روی پوست سر در محل فرق باز شده می کشیم، و انگشت شست را بر نوک انگشت سبابه که به پوست سر کشیده شده است قرار داده، اصطحکاک میانشان را لمس می کنیم و به کمک حس لامسه سه حالت کاملاً قابل تفکیک از هم را تشخیص می دهیم.

حالت اول: وجود چربی : کاملاً روی پوست انگشت دست نمایان می باشد. در اینصورت می گوییم، حالت پوست سر چرب است که کمی و زیادی و نوع آن در صلاحیت تشخیص متخصص مو می باشد.

حالت دوم: در پوست در دو انگشت چیزی حس نمی شود. در این حالت می گوییم پوست سر نرمال است، یعنی نه چرب است و نه خشک.

حالت سوم : در پوست انگشتان دست، زبری خاصی حس می گردد. در این حالت می گوییم، پوست سر خشک است.

این سه حالت کلی را: هرکس با کمی دقت می توانند شخصاً آزمایش کرده، تشخیص دهد و احتیاج به پزشک متخصص ندارد. اما برای تشخیص دقیق تر و تعیین شدت و ضعف هریک از حالات سه گانه یاد شده، لازم است به متخصص مراجعه شود، تا در این زمینه شخص را بیشتر کمک و راهنمایی کند.

برای هر شخص، لازم و ضروریست که به نوع پوست و موی خود آگاهی داشته باشد، و بداند که از چه نوع موادی برای سلامتی و بهداشت موهایش استفاده نماید.

اغلب مشاهده می شود، که برای تشخیص نوع پوست سر از روی اشتباه حالت مو بلاک قرار داده می شود، در صورتیکه حالت مو در وهله اول بستگی به عملکرد غدد چربی اطراف مو داشته در مرحله بعد به نحوه کار غدد چربی پوست مربوط می باشد. در این رابطه عملکرد غدد چربی پوست سر از مهمترین فاکتور های تشخیص بشمار می رود.

اگر شخص مویی از نوع خشک و پوستی از قسم چرب داشته باشد، که کمتر ممکن است، بحالت طبیعی، چنین اتفاقی پدیدار شود، و احتمال دارد مو به دلایل خاصی مانند مصرف مواد شیمیایی خشک شده باشد، گاهی استفاده مرتب و مستمر مواد شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، شخص را در تشخیص نوع موهای خود دچار اشتباه می سازد، زیرا این مواد حالت طبیعی موها را دگرگون کرده در این حالت آنچه دیده می شود، صورت تصنعی موهاست نه وضعیت طبیعی آنها.

در این قبیل موارد، چنانچه از موادخشک برای شستشوی پوستهای چرب دارای موهای خشک استفاده شود، نه تنها نتیجه مطلوب را در پی نخواهد داشت، بلکه عواقب سویی نیز به بار خواهد آورد، یعنی پوست چرب سر را چرب تر کرده وضعیت را وخیم تر خواهد نمود، زیرا مواد بکار برده شده، شامل شامپوها و صابونها و ... از جمله عوامل تحریک مستقیم غدد چربی بوده واکنش این غده ها در مقابل استمرار استعمال این مواد ترشح بیش از اندازه چربی می باشد. بنابراین برای اجتناب از این خطا بهتر است کار را به دست کاردان سپرده برای اطلاع از نوع پوست و مو ی خود و مواد مفید برای شستشوی آنها که متضمن بهداشت سلامت باشد، بهتر است به پزشک متخصص در این رشته (مو) مراجعه نمود.