دستورهایی را که در روی بسته یا قوطی حشره کش نوشته اند با دقت بخوانید و مطابق آن عمل کنید. این کار را هربار که می خواهید از حشره کش استفاده کنید مجدداً انجام دهید تا از بروز اشتباه جلوگیری شود. تمام احتیاط های ذکر شده را به دقت رعایت کنید.

مواد حشره کش را در ظرفهای کاملاً سربسته نگه داری کنید، روی آنها را برچسب کاملاً خوانا بزنید و از دسترس کودکان دور نگه دارید. هیچ گاه مواد حشره کش را نزدیک غذا، در آشپزخانه و یا در قفسه دارو نگذارید. ظروف خالی مواد حشره کش را پس از تمام شدن در کیسه مخصوص زباله طوری قرار دهید که برای انسانها، حیوانات و یا گیاهان مزنل ایجاد خطر نکنند.

مواد حشره کش به شکلهای مختلف از قبیل : مایع برای پاشیدن، گرد برای پودر زدن، کرم برای مالیدن و رنگ آمیزی سطوحی که حشرات معمولاً روی آن می نشینند، دردسترس است. کرمها و رنگهای مخصوص حشره کش بر سطوحی که حشرات موذی روی آن می نشینند به صورت لایه نازکی باقی می مانند و برای هفته ها و ماها حشراتی را که روی آن سطوح خواهند نشست، می کشند. سمپاشی کردن هوای اتاقها برای از بین بردن پشه ها، مگس ها و سایر حشرات پرواز کننده مؤثر است، ولی باید در نظر داشت این مواد شیمیایی همان طور که برای حشرات کشنده است برای انسان نیز زیان آور می باشد و بایستی سعی شود که حتی المقدور هرچه کمتر آنها را استنشاق کرد. طعمه های سموم که برای کشتن حیوانات موذی، جوندگان و حشرات به کار می روند ( دانه های بایگون، مرگ موش و... ) بیش از سایر انواع حشره کشها برای انسانها و حیوانات اهلی خطرناک هستند و باید در به کار بردن آنها رعایت احتیاط را نمود و دستور العمل آنها را دقیقاً رعایت کرد.

باید توجه داشت که مواد حشره کش، غذاها، لوازم غذاخوری و ظروف آشپزخانه را آلوده نکنند. قبل از سمپاشی بچه ها را از محوطه دورکنید و هنگام سمپاشی از استعمال سیگار خودداری نمایید.

هنگام سمپاشی با حشره کشهای نفتی یا روغنی مانند مواد سوختنی با آنها رفتار کنید و از پاشیدن آنها در برابر شعله چراغ یا اجاق گاز خودداری ورزید. در وقت مصرف کردن حشره کش از تماس مداوم آن با پوست بدن و آلوده شدن بیش از حد لباسهای خود جلوگیری کنید. بعد از به کار بردن حشره کش، دست و صورت خود را آب و صابون زیاد بشویید. اگر حشره کش روی لباس یا پوست بدنتان ریخته است، بلافاصله لباسها را بیرون بیاورید و پوست خود را فوراً بشویید، لباسها را نیز قبل از پوشیدن مجدد، کاملاً بشویید.