از مدت ها پیش، تحقیقات مداوم به منظور یافتن روش های جدیدتر و بدون ضرر برای درمان استرس و بیماری های ناشی از آن در حال انجام بودند که منجر به یافتن روش های متعدد با هدف به حداقل رساندن آثار استرس (شامل اضطراب، افسردگی، پرفشاری خون، خستگی مزمن، بیماری های عفونی و عدم تعادل عصبی هورمونی) شدند. در این روش، از عناصر طبیعی مانند رنگ ها، عطر گیاهان، گل ها و گیاهان برای درمان استرس و اختلالات وابسته به آن استفاده می شود.

رایحه درمانی

رایحه درمانی (arOmatherapy) در قرن اخیر به وسیله ی رنه موریس گاته فوس، شیمیدان فرانسوی و پس از کشف قدرت درمانی روغن های استخراج شده از گل های بنفش (مانند استوقدوسی) ابداع شد. در حال حاضر حدود ۵۰ نوع روغن تقطیر شده از گیاهان و گل ها برای درمان بیماری های مختلف، به ویژه بیماری های ناشی از استرسی مورد استفاده قرار گرفته است. اختلالات دستگاه گوارشی، خواب و سیستم حمایتی بدن، قلب، روح و روان تحت درمان با رایحه درمانی تحت درمان قرار گرفته اند.

رایحه درمانی همچنین در کنار سایر درمان های مکمل مانند طب سوزنی، طب فشاری و ماساژ به کار می رود. اثر آرام بخش روغن های معطر بر دستگاه اعصاب مرکزی موجب آرامش روانی و کاهش استرس جسمی و روانی می شود. تاثیر دارویی عطرها می تواند عملکرد هاضمه ای و غده ای را تحریک کند. امروزه رایحه درمانی در سراسر جهان موارد استفاده بالینی پیدا کرده است.

گل درمانی بچ

دکتر ادوارد بیچ (EdWard Bach)، پزشکی انگلیسی متخصصی هومیوپاتی و پدر درمان با استفاده از اسانسی گلی معتقد است که این روشی، افراد را به روح خود نزدیک تر می کند و رنج ها و دردها را تسکین میبخشد و در نتیجه مشکلاتی مانند انحصار طلبی، ترسی، تردید، افسردگی، بی حوصلگی، بدرفتاری و تنفر را برطرف می سازد. در گلی درمانی بج از ۳۷ حالت روحی ازلی موجود در گل ها و گیاهان که استفاده درمانی از آنها، تعادل روحی را برقرار می کند و به پاکسازی جسم و روان میپردازد استفاده می شود. گلی درمانی نشانه های جسمی روانی ناشی از استرسی را برطرف می کند.

رنگ درمانی

رنگی درمانی (Color therapy) یکی دیگر از اجزای طبیعی درمانی است و در اختلالات جسمی و روانی ناشی از استرسی به کار میرود. رنگ ها بر خلق و خو و رفتار تأثیر می گذارند. هر رنگ از تأثیر عاطفی خاصی برخوردار است. به عنوان مثال، رنگ آبی اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد و رنگ زرد، تفکر و هوشیاری را تحریک می کند.

درمانگرها از آثار رنگ برای برقرار ساختن تعادل روحی روانی و تحریک فرآیندهای درمانی در بدنی استفاده می کنند. 5 رنگ درمانی همراه با طب سوزنی (Color puncture) برای پاک کردن گره های عاطفی و انسداد انرژی (Chi /Qi/life forCe) ناشی از استرس استفاده می شود.