ضرورت مصرف ویتامین ها در رژیم غذایی روزانه

ویتامین ها و مواد معدنی قادر نیستند یک مرتبه تمام انرژی لازم برای بدن شما را در اختیارتان قرار دهند و یا به عبارت دیگر تبدیل به انرژی شوند بلکه ویتامین و مواد معدنی به شما این امکان را می دهند که غذاهایی که شما می خورید در بدن مورد استفاده قرار گرفته و هر کدام از این مواد خورده شده نقش خود را (به طوری که هم از لحاظ جسمانی و هم از لحاظ فکری برای شما مفید باشند) در بدن انجام دهند.

بهرحال همانطوری که ما به هنگام غذا خوردن به فکر اعضاء بدن خود هستیم که چه غذایی برای معده ما بد است و یا چه غذایی کبد ما را خسته می کند و یا کدام غذا به کلیه ما آسیب می رساند باید به این مسئله نیز فکر کنیم که کدام غذا مغز ما را خسته می کند، کدام غذا ما را شاد می کند، چه غذایی باعث غم و اندوه می شود، چه غذایی ما را پرتوان و مصمم می کند و چه غذایی باعث سستی و رخوت، خواب آلودگی و شلی می شود. غذاها به همان اندازه که روی اعضاء بدن ما اثر دارند شاید خیلی بیشتر روی روحیه ما، اخلاقیات ما، نقش ما، حرکات ما، تفکر ما، برخورد ما با افراد و اندیشه های ما اثر دارند.

ویتامین یا تیامین Thiamine ریبوفلاوین Riboflavine یا ویتامین و نیاسین یا ویتامین کارشان در بدن، تبدیل مواد هیدروکربور یعنی مواد نشاسته ای و مواد پروتئینی به انرژی مغزی است و کمبود این ویتامین ها در بدن باعث می شود که برنج و نان و ماکارونی و کباب و مرغ و ماهی را که ما خورده ایم تبدیل به انرژی مورد نیاز مغز نشده و در نتیجه مغز برای ادامه کارهای فراوانش دچار کاهلی و کندی شود.

کار ویتامین ساخت و تعمیر سلولهای مغز است و به داد سلولهای فرسوده و از کار افتاده می رسد و آنها را ترمیم می کند. اسید فولیک که خود نوعی از ویتامین های گروه B است کارش ساخت DNA یعنی اسید دزاکسی نوکلئیک است که در انتقال توارث و خصوصیات ژنتیکی نقش مهمی دارد ولی در اینجا یعنی در مغز کارش این است که به آن کمک کند که چربی و پروتئین لازم برای مصرف خود را بسازد و اسیدپنتوتنیک Acid Panthotenic که باز خود نوعی دیگر از ویتامین های گروه B استف وظیفه اش این است که این چربی و پروتئین را که توسط اسیدفولیک ساخته شده است مصرف کند.

البته ویتامین های گروه B نقش های بسیار زیاد دیگری در بدن انجام می دهند که در مجموع از سی کار عمده تجاوز می کند یعنی هر کدام چند وظیفه مهم بر عهده دارند ولی هر دو سه تا از این ویتامین ها وقتی باهم مشترکاً کار کنند باز چند عمل حیاتی دیگر انجام می دهند، به طوری که نرسیدن این گروه از ویتامین ها به بدن زنده ماندن و سالم بودن را شدیداً دچار اشکال می کند و یا بهتر بگوییم بدون وجود آنها زندگی تقریباً محال است.