زوائد گوشتی، ضایعه‌هایی هستند که درافراد میانسال و مسن به‌خصوص در ناحیه گردن، زیربغل، قسمت‌های فوقانی تنه و پلک‌ها دیده می‌شوند. این ضایعه‌ها به شکل یک برجستگی گوشتی ونرم با اندازه‌های مختلف به رنگ پوست یا تیره‌‌تر است.

گو

از عوامل مستعد کننده ایجاد این ضایعه‌ها می‌توان به چاقی، حاملگی، یائسگی و بیماری‌های هورمونی مانند آکرومگالی اشاره کرد اما گاهی بدون وجود هیچ‌کدام از این عوامل نیز این ضایعه‌ها بروز می‌کند. زوائد گوشتی هیچ‌گونه ناراحتی به‌جز از لحاظ زیبایی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

زمانی که این ضایعه‌ها روی پایه، پیچ می‌خورند یا توسط فرد با نخ بسته می‌شوند، می‌توانند سبب پرخونی ضایعه، التهاب و درد شوند. درصورتی که این زوائد گوشتی فرد را آزار ندهد می‌توان آنها را به حال خود رها کرد اما در صورتی که نیاز به درمان باشد می‌توان از روش‌های تخریبی مانند کوتر، امواج رادیوفرکوئنسی، بریدن ضایعه‌ها با تیغ جراحی و کرایوتراپی استفاده کرد. در همه این روش‌ها باید دقت کرد زوائد گوشتی را به اندازه‌ای از بین برد که نه تکه‌ای ازآن باقی بماند و نه باعث ایجاد جوشگاه شود.

گاهی زوائد گوشتی پایه پهنی دارند و به علت خونریزی پس از برداشتن ضایعه‌هابه ناچار از بخیه زدن پوست استفاده می شود. البته این مورد کمتر پیش می‌آید و معمولا به بریدن ضایعه‌ها و سوزاندن محل خونریزی می‌توان اکتفا کرد.

برای از بین بردن زوائد گوشتی لزومی به استفاده از لیزر نیست و به علت هزینه بیشتر، می‌توان با همان روش‌های ساده گفته شده به درمان این ضایعه‌ها پرداخت. در هر درمانی بهتراست از روش‌های ساده‌تر شروع و در صورت اثربخش نبودن به درمان‌های پیچیده‌تر اقدام کرد.