تمیز نگه داشتن صورت بدون شستشو یا ساییدن بیش از حد بسیار مهم است. صورت یا هر پوستی که بیش از حد شسته شود ، آسان تر تحریک می شود و ممکن است سرخ شود یا حتی ترک بردارد. نتیجه گاهی درماتیت التهابی شبیه آکنه است. در این هنگام اگر داروهای درمان آکنه برای پوست مصرف شود ، بثور عملا بدتر می شود و چرخه ای منفی آغاز می شود که به درمان های آکنه پاسخ نمی دهد یا تشدید می شود. در چنین مواردی راه حل شتسشوی کمتر - یعنی نه بیشتر از یکی دوبار در روز و استفاده از پاک کننده های ملایم و فاقد مواد فعال در سطح و سپس یک مرطوب کننده مخصوص صورت است.

نگرش شما به شتسشو باید به میزان فعالیت بدنی ، چرب یا خشک بودن پوست و مدت زمانی که می خواهید به آن بپردازید بستگی داشته باشد. به طور کلی شستشوی شب مهم تر از شستشوی صبح است. محصولاتی که استفاده می کنید بر حسب فصل تغییر می کند. محصولات مرطوب کننده ملایم تر و گهگاه لایه برداری برای ماه های زمستان مناسب ترند ، در حالی که پاک کننده های خشک کننده تر و کف کننده و لایه برداری بیشتر برای فصل گرم تر و مرطوب تر تابستان مناسب تر است.

پاک کننده ها برای منظورهای مختلف ساخته می شوند. برخی پاک کننده ها فقط برای پاک کردن پوست از سبوم انباشته شده در پوست و مواد آرایشی و کثافت روزانه هستند ، در حالی که پاک کننده های دیگری که قوی ترند برای لایه برداری مرده بالایی پوست استفاده می شوند و گروهی از پاک کننده ها دارویی اند و برای درمان آکنه در هنگام تمیز کردن صورت استفاده می شوند.

پاک کننده های گوناگونی در دسترس اند ؛ از کف شستشو که پوست را بیشتر خشک می کند و بالقوه تحریک کننده تر است ، تا شیر پاک کن های بدون کف که کمترین تحریک کنندگی را دارند اما معمولا کف نمی کنند. بعضی پاک کننده ها ریزدانه هایی به اندازه ها و غلظت های گوناگون دارند که ضمن پاک کردن پوست آن را لایه برداری نیز می کنند و گروهی از پاک کننده ها به شکل دستمال های بسته بندی شده اند که ممکن است پیش از استفاده به افزودن آب نیاز داشته باشند یا نداشته باشند. این دستمال های پاک کننده برای افرادی که سفر می کنند بسیار عالی است. پاک کننده های دارویی معمولا غلظت های گوناگونی از BP یا سالیسیلیک اسید یا آلفا - هیدروکسی اسید دارند یا دارای مواد نوع سولفا هستند.

به طور کلی شتسشوی صورت در شب هنگام مهم تر از شستشوی صبح است. همچنین ، پاک کننده های لایه بردار برای تمام انواع پوست مفیدند مگر برای پوست های فوق العاده حساس. در هر حال من معمولا توصیه می کنم این پاک کننده های لایه بردار ، برحسب سایر محصولات مورد استفاده و حساسیت پوست فرد ، فقط هفته ای یک یا دو بار یا کمتر استفاده شوند. برای بعضی افراد تنها درمانی که برای آکنه لازم است در پاک کننده یافت می شود.

برای کسانی که پوستشان با محصولات موضعی دارای پایه BP به آسانی تحریک می شود ، یک پاک کننده دارای BP بهترین راه درمان آکنه است. این نوع پاک کننده فقط چند دقیقه روی صورت می ماند و بعد با آب شسته می شود و بلافاصله یک مرطوب کننده به پوست زده می شود ، بنابراین احتمال تحریک پوست بسیار اندک است ؛ البته BP حتی وقتی مدتی چنین کوتاه روی پوست می ماند هنوز برای کاهش مقدار باکتری های روی پوست موثر است و در نتیجه با حداقل تحریک کنندگی به درمان آکنه کمک می کند.

بیماران دچار آکنه در تلاش برای کاهش چربی پوست خود ، به بیش از حد شستن آن گرایش دارند. هیچ مدرک علمی تایید نمی کند که عدم شستشو با آکنه ارتباط دارد یا شستشوی مکرر آکنه را بهبود می بخشد. این را می دانیم که پاک کردن و ساییدن شدید پوست می تواند فاز التهابی آکنه را تشدید کند. شستشوی عادی بر مخزن چربی های فولیکول که محل پیدایش مسئله است تاثیری ندارد. دیگر اینکه ، صابون های ضد باکتری دارای موادی مانند تری کلوسان و کلر هگزیدین بر P . acnes اثر ندارند. علاوه بر این ، چنین صابون هایی تحریک کننده پوست هستند.

بنابراین دلایل ، در آکنه صابون های ضدباکتری تجویز نمی شود. مایع شستشوی بنزیل پروکسید (BP) که P . acnes را سرکوب می کند و حتی می کشد (حتی وقتی به شکل پاک کننده استفاده شود) یک استثناست ؛ البته پاک کردن بیش از حد ، حتی با BP ، پوست را تحریک می کند و باید از آن بپرهیزید.