شیر سویا

شیر سویا از تخم های سویا به دست می آید و بر خلاف شیر گاو و بز، نه لاکتوز (شکر شیر) دارد و نه کلسترول غذایی، زیرا از یک گیاه نیام دار بدست آمده است. سویای ایزوفلاون هایی (iso flavone) است که امروزه اثرات آنتی اکسیدان بسیار شناخته شده ای دارد، هم چنین به کاهش علائم یائسگی و به خصوص گرگرفتگی کمک می کند، از نظر کلسیم و گاهی ویتامین هم غنی است. شیر سویا یک ماده غذایی خوبی است که می توان جایگزین فرآورده های لبنی سنتی کرد.

پنیر

پنیر منبع قابل توجهی از کلسیم و حاوی میزان کمی لیپید (اغلب اسیدهای چرب اشباع) و نمک است. پنیر را به میزان کم مصرف کنید. ارزش کالری و لیپید هر نوع آن فرق می کند؛ پنیرهای به دست آمده از خمیر پخته از نظر کلسیم غنی هستند (emmental, beaufort,gouda,cantal,comte) و پنیرهای سفید میزان کمتری کلسیم دارند و کم کالری هستند (پنیرهای سفید و پنیرهای تازه ای که از حدود 0% تا 40% مواد چرب دارند).

خامه

خامه چرب حاوی تقریباً 60% و خامه کم چرب دارای 15% یا کمتر لیپید می باشند. آن را به میزان کم و نوع کم چرب استفاده کنید زیر میزان اسیدهای چرب اشباع موجود در آن کم است.

ماست

ماست حاوی تقریباً 3 تا 10 درصد مواد چرب است. ماستی که با شیر کم چرب درست شود، حاوی کمتر از 1% لیپید می باشد؛ 125 گرم ماست حاوی 190 میلی گرم کلسیم است.

ماست هم چنین شامل کشت های لاکتوباسیل (lactobacille) است عنوان دارو برای مبارزه با بعضی عفونت ها بسیار مفید است.

کلسیم

یکی از نگرانی های اکثر بانوان، عدم اطمینان از میزان کافی کلسیم در بدن است که درهر سنی برای استخوان بندی و پیشگیری از پوکی استخوان مفید است. مصرف شیر و فرآورده های لبنی بهترین منبع کلسیم است زیرا به دلیل داشتن لاکتوز، جذب آن برای بدن آسان است. اگرچه اثر کلسیم موجود در بعضی مواد خوراکی از جمله ماهی، حبوبات، گیاهان روغنی و سبزیجات سبز، کمتر از فرآورده های لبنی است اما تا حدودی پاسخگوی نیازهای بدن است و مهم می باشد.