ذرات کوچک سفیدی که ممکن است روی شانه های بریزد و روی لباس رنگی تیره شبیه دانه های برف به نظر آید، صرفاً ذرات کوچک پوست مرده سر هستند. شایع ترین علت این عارضه، التهاب پوستی سبورتیک خفیف است. شوره سریک عارضه و خیم نیست اما اکثر مردم آن را ناخوشایند می دانند. این بیماری یک عارضه مرتبط با شرایط ویژه پوست سر است که اکثر مردم در طول زندگی خود به آن مبتلا شده اند.

این عارضه معمولاً بعد از بلوغ که تغییرات هورمونهای جنسی اتفاق می افتد. بروز می کند. در مقالات پزشکی شوره ی سر به عنوان پوسته ریزی بیش از حد سلول های مرده پوست تعریف شده است. به طور معمول پوسته ریزی سلولهای مرده پوست در هر ماه اتفاق می افتد اما در شوره ی سر هفته یا هر 3 تا 4 روز یکبار به صورت دوره ای سلولهای مرده پوست سر به شکل تکه های سفید رنگ ریزش دارند و معمولاً توام با خارش است. از قدیم دانشمندان عقیده داشتند پوسته های ریز روی سر یا همان شوره ها توسط قارچ کوچکی که روی پوست سر رشد می کند، ایجاد می شود. امروزه، وجود چنین قارچهایی اثبات شده است.

این التهاب باعث می شود سلولهای پوست سر سریع تر تقسیم شوند و بعد از آن، محیط مناسبی برای رشد قارچها فراهم شود. هنوز هم کسی نمی داند علت چند میلیون پوسته سر که هر روزه روی لباس افراد مختلف می ریزد چیست. البته به اندازه ای که درباره ایدز و سرطان تحقیق می شود و هزینه صرف می گردد، به شوره سر توجه نمی گردد اما مقالات و تحقیقات مختلفی هر روزه در ژورنال های تخصصی پوست و ... به چاپ می رسند. همچنین آزمایشگاه های بسیاری وجود دارند که مشغول تحقیق درباره این موضوع هستند.

به لحاظ علمی پوست سر بطور طبیعی در اثر لایه لایه شدن طبقه شاخی آن لایه های شاخی قدیمی را از دست داده و لایه های جدید جایگزین می گردند این عمل اهنگ و ریتم طبیعی و مشخصی دارد اگر آهنگ و سرعت ریزش پوسته های طبقه شاخی مو از حالت طبیعی خارج شده و تشدید و تسریع شود حالتی به نام شوره ی سر ایجاد می گردد.