آب مروارید

تعریف : تیرگی عدسی را آب مروارید می گویند که انواع مختلفی دارد.

علائم آن : این بیماری را فقط به کمک دستگاه می توان تشخیص داد. معمولاً از روی لبه بیرونی عدسی آغاز شده و به آهستگی به همه این عضو کشیده می شود و نتیجتاً باعث ضعف تدریجی دید چشم بیمار می گردد. مردمک چشم سفید یا خاکستری می شود. پیشرفت این بیماری می تواند در طول سالها صورت گیرد و معمولاً هر دو چشم له آن مبتلا می شود (اگرچه اغلب در وهله اول تنها یک چشم دچار این ناراحتی می شود) اگر حالت بیماری باقی بماند باعث کوری می شود.

شناخت بیماری : به نظر می رسد که «مقامات پزشکی» از توافق در شناخت علتهای این بیماری عاجزند. آب مروارید به ندرت در کودکان مشاهده می شود و اغلب پس از 50 سالگی ظاهر می گردد و بیشتر به عنوان یکی از عواقب دیابت شناخته شده است. گفته می شود که کار بیش از حد چشمها نیز امکام پیدایش آن را به وجود می آورد.

به نظر ما علت این بیماری تجمع مواد سمی در بدن می باشد. مواردی که ما مشاهده کرده ایم همگی دارای سابقه ای طولانی از ناراحتیهای گوارشی و عمومی بوده اند. قابل ذکر است که آب مروارید در میان کودکانی که مادرشان دچار بیماری دیابت می باشد نادر نیست.

پیش آگهی : مسئله پیش آگهی در ارتباط با مواردی که به مقدار کافی در مراحل اولیه معالجه شده اند، مفید است و برای بقیه که معالجه ای در مراحل اولیه صورت نگرفته است می توان به تثبیت وضعیت بیماری امیدوار بود که این خود بسیار مهم است. ولی در ارتباط با موارد پیشرفته همراه با کوری موثر نمی باشد. البته شلتون در این مورد می گوید: «ما یک مورد از کوری یک چشم را شاهد بودیم که پس از یک روزه 18 روزه بهبود یافت، به طوری که بیمار می توانست بدون استفاده از عینک روزنامه بخواند».

عمل جراحی (برداشتن عدسی) شاید تنها راه موجود برای موارد پیشرفته باشد.

درمان : از بین بردن مجموعه مواد سمی الزامی بوده و برای انجام این کار اغلب یک دوره روزه طولانی ضروری است. تمام عللی را که باعث عصبی شدن و تجمع مواد سمی می شود باید از بین برد. رژیم غذایی که به کار می رود باید امکان یک گوارش مناسب را به وجود آورد. اشخاصی که نمی توانند روزه های درازمدت بگیرند، می توانند به روزه های سه روزه کامل به صورت متناوب که در ضمن آنها از یک رژیم غذایی مناسب برای دفع سموم بدن پیروی شود( میوه و سبزیهای سبز) تا زمانی که دید بیمار بهبود یابد اکتفا کنند .

دخانیات و الکل را باید برای همیشه حذف کنید.

به هر صورت حتی پس از انجام عمل جراحی نیز یک زندگی بسیار سالم برای جلوگیری از بازگشت بیماری و به وجود آمدن مشکلات دیگر و گسترش بیماری به چشم دیگر ضروری و لازم است

حمام آفتاب نیز مفید است

تمرینها : پالمینگ به مدت طولانی و هر مقدار که امکان داشته باشد ، تمرین زیر آفتاب (تطبیق با نور و تمرین سایه آفتاب) ، تمرینهای تطابقی در فاصله های مختلف.

شناخت و درمان آب مروارید چشم