زروسیس در شناگران (Xerosis): همان عارضه ی پوست خشک که در شناگران شایع است. علت این پدیده حل شدن و از بین رفتن تدریجی چربی محافظ پوست است که منجر به کاهش رطوبت لایه شاخی شده و سبب ایجاد یک پوست خشک ، پوسته پوسته و خارش دار می شود. این وضعیت با دوش گرفتن های داغ و طولانی که شناگران به انجام آن شهرت دارند و نیز باقی ماندن به مدت طولانی در جکوزی های گرم بدتر می شود.

درمان: می توان با کاهش مدت دوش گرفتن و در واقع یک دوش سریع با آب ولرم از خشکی بیش از حد پوست جلوگیری کرد و از صابون های ملایم تر استفاده نمود. همچنین باید از یک نرم کننده با پایه روغن بلافاصله پس از خشک کردن بدن با حوله استفاده کرد . وازلین ساده یا روغن معدنی یک مرطوب کننده خوب و ارزان قیمت است. داروهای ترکیبی حاوی کورتون موضعی در صورت تبدیل خشکی پوست به اگزما ضرورت پیدا می کنند و میزان استروئید بستگی به وضعیت بیماری دارد.

التهاب پوست در اثر پوشیدن لباس شنا: ممکن است پس از یک روز استفاده طولانی مدت از یک مایوی مرطوب و تنگ و چسبان این حالت اتفاق بیفتد که در واقع یک التهاب عفونی عمیق با درگیری شایع میکروب هایی مانند استرپتوکوک و استافیلوکوک طلایی است و بیمار دچار توده های زیر پوستی عمیق ملتهب و سفت در طول ناحیه باسن می شود.

درمان: استفاده از آب گرم در مناطق درگیر و آنتی بیوتیک ، طبق تجویز پزشک به تسریع درمان کمک می کند.

التهاب فولیکول با لوله آب داغ: توسط نوعی باکتری به نام سودوموناآئروژینازا ایجاد شده و در افرادی که از whirpool یا استخر های آب های گردان و جکوزی با لوله های داغ استفاده می کنند دیده می شود. نواحی تماس داده شده با آب داغ ، ضایعات پوستی به صورت دانه های برجسته قرمز رنگ و یا چرکی پیدا می کند که خود به خود در طول 7 تا 10 روز خوب می شوند. ممکن است سندرم پای داغ سودومونا به شکل برجستگی های زیر پوستی حساس روی پاشنه پای بچه ها پس از استفاده از جکوزی دیده شود.

درمان : معمولا با استفاده از داروهای ضد خارش خوراکی است . در صورت وجود علائم عمومی (مثل تب و لرز و برجستگی های غدد لنفاوی) یک دوره درمان با آنتی بیوتیک خوراکی با تجویز پزشک توصیه می شود. رساندن کلر کافی و کنترل PH لوله های آب می تواند به جلوگیری از این مشکل کمک کند.

حساسیت پوستی آلرژیک نسبت به وسایل شنا: چند ضایعه پوستی منحصرا توسط وسیله شنا ایجاد می شود سودای (درماتیت) غواصی توسط یک حساسیت پوستی آلرژیک به عینک شنا یا ماسک غواصی ایجاد می شود و علائم آن عبارتند از قرمزی ، خارش و گاهی ضایعات ترشحی یا دلمه بستن در قسمت تحت تماس. حساسیت پوستی نسبت به گیره بینی، گوشی ها و وسایل دیگر شنا نیز ممکن است دیده شوند.

درمان: استروئید موضعی یا خوراکی و آنتی هیستامین برای درمان موارد حاد و شدید و البته به دستور پزشک !! استفاده می شود. باید به بیمار توصیه کرد که از مواد ایجاد کننده آلرژی دوری کنند (مثل استفاده از عینک های شنای بدون لاتکس).