can-quit-smoking

با بالا رفتن سن، روند پیری در قسمتهای مختلف بدن از جمله قلب، کلیه و استخوانها بوجود می‌آید، پوست نیز یکی از قسمتهایی است که ممکن است با افزایش سن، این روند فیزیولوژیک در آن ایجاد شده و فرد دچار پیرپوستی گردد.

این روند فیزیولوژیک اصلا قابل کنترل نیست، زیرا عملکرد سلولها به مرور زمان کم می‌ شود و این امری است که برای تمام افراد رخ می‌دهد.
عوامل خارجی نیز می‌توانند در ایجاد پیر پوستی نقش داشته و باعث تشدید پیرپوستی شوند، به عنوان مثال؛ مهمترین عامل خارجی، آفتاب می باشد. پوست صورت، دست و گردن افراد پیر که بیشتر در معرض نور آفتاب است، عموما چین و چروک بیشتری دارد و اثرات پیری در این نواحی بارزتر از دیگر نواحی بدن دیده می‌شود .
در مورد دومین عامل تشدید کننده پیری زودرس پوست، می توان به استعمال دخانیات و مصرف سیگار اشاره کرد. سیگار بر روی فاکتورهایی از پوست تأثیر می گذارد و سلول های پوست را آزرده می سازد . بنابراین، چنانچه به پوست خود اهمیت می دهید، سیگار را ترک کنید.
از دیگر عوامل خارجی مؤثر بر پیر پوستی، می توان به قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس، استرسها و فشارهای روحی و نوع تغذیه که در چروک شدن و تشدید پیری پوست مؤثر هستند، اشاره کرد. خوردن مواد سرخ کردنی نیز گاهی می تواند به پوست آسیب برساند و ایجاد مشکل کند.