mahsho az1

مه شو: موهای سر انسان به 2 دسته موی مقاوم و غیر مقاوم تقسیم می شوند. موهای غیر مقاوم معمولا در قسمت جلو، فوقانی و میانی سر قرار دارند که به علت داشتن گیرنده حساس به تستوسترون یا همان هورمون مردانه تحت تأثیر این هورمون قرار می گیرند، خصوصا بعد از سن بلوغ که میزان این هورمون در خون افزایش می یابد عموما ریزش مو شروع می شود.

موهای مقاوم که معمولا در پشت و اطراف سر هستند، این گیرنده را ندارند و در نتیجه، تحت تأثیر هورمون مردانه قرار نمی گیرند. به همین دلیل این موها هیچگاه نمی ریزند و از آنها در عمل جراحی پیوند مو استفاده می کنند.

عوامل بسیاری در ریزش مو سهیم هستند اما یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل ریزش مو، سیگار است. برطیق گفته محققان مصرف 20 نخ سیگار در روز، خطر ریزش مو و طاسی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

سیگار کشیدن، یک سری از مسایل زیبایی را تحت تأثیر خود قرار می دهد مانند پیری و تیرگی پوست، سفید شدن مو، زرد شدن و پوسیدگی دندانها.

mahsho az

اما سیگار چگونه موجب ریزش مو می گردد؟

1- سیگار، فعالیت های هورمونی را بهم ریخته و باعث کاهش تولید هورمون استروژن می شود.

2- یک سری رادیکال های آزاد توسط سیگار تولید می شوند که این رادیکال های آزاد در ایجاد التهاب ناحیه اطراف فولیکول مو مؤثر هستند.

3- سیگار تعادل آنزیمی مؤثر در بازسازی بافت مو را بهم می ریزد و در واقع، باعث عدم تعادل آنزیمی آن می شود و در نتیجه، بر روند رشد مو اثر بدی به جا می گذارد.

4- سیگار دارای مواد سمی است که این مواد سمی به ماده ژنتیکی فولیکول مو آسیب می رسانند و آن را تخریب می کنند.

5- سیگار بر مویرگ های تغذیه کننده فولیکول مو اثر مخرب داشته و باعث ریزش مو می گردد.

برای داشتن موهای سالم و برای جلوگیری از ریزش مو، سیگار را ترک کنید.