سیر،ضامن سلامتی و عامل رقیق کردن خون :

هرکس که به فکر سلامتی اش می باشد بطور مرتب سیر می خورد. تاکنون برداشت عامه مردم از سیر این بوده است که این ریشه نه فقط به عنوان ادویه بلکه اثرات درمانی نیز داشته است.استفاده از سیر می تواند چربی خون را تقلیل و در سنین پیری از انسداد عروق جلوگیری نماید. یکی از کنگره های جهانی که در سال 1991 در واشنگتن راجع به شناسایی سیر برگزار شد این نتیجه حاصل گردید که سیر باعث تقلیل بعضی از چربی های خون حیوانات مانند گلیسیرین و تری گلیسرید که باعث بالا بردن درصد سکته های قلبی هستند می شود سیر حتی از آسپرین در رقیق کردن خون و جلوگیری از وجود لخته های کوچک موجود در آن، بیشتر موثر است.

همچنین سیر در درمان و جلوگیری از پیشرفت بعضی انواع سرطان موثر است. چنانچه اشاره شد اثرات مثبت سیر فقط در مورد حیوانات آزمایش شده، صادق است و هنوز در مورد انسان سندیت ندارد. البته باید گفت که بعضی از جوامع بشری بر این باورند که سیر برای سلامتی انسان مفید می باشد. مثلاً در چین و ایتالیا که سیر یک عنصر همیشه موجود در کنار غذاها می باشد سرطان معده به ندرت دیده می شود در مطالعاتی که در هندوستان بر روی 432 انسانی که در معرض خطر سکته های قلبی بوده اند انجام گرفته معلوم شد که با اضافه کردن سیر به داخل شیر درصد سکته های قلبی کاهش یافته است. هنوز معلوم نیست که از دویست عنصر شیمیایی موجود در سیر کدامشان برای انسان اثرات مفید دارند ولی تخمین زده می شود که تمام سیرها دارای خاصیت مشابه نیستند.

به عنوان مثال از 8 نوع مختلف سیر که در آلمان عرضه می شوند فقط 3 نوع آن دارای مقدار کافی الیسین می باشند. توصیه می شود که باید روزانه فقط 4 گرم سیر را ریزریز نمود و قورت داد. چهار گرم سیر معادل 2 حبه سیر می باشد، جهت استفاده از سیر و جلوگیری از بو ندادن دهان باید، سیر رنده شده را در میان تکه های کوچک نان گذاشته و آن را خورد.

بدین ترتیب مشکل وجود بوی سیر در دهان مرتفع خواهد شد. استفاده از سیر تازه در بعضی مردم باعث ترشی معده می شود، به این ترتیب توصیه می شود که این قبیل افراد از سیرهای خشک شده که دارای بوی کمتری نیز می باشد استفاده کنند و نباید تصور کرد که هرچه سیر بیشتر مصرف شود، مفیدتر است.