سوپ چلتوک و تاثیر آن بر سلامتی:

با اینکه بیماری «بری بری» در ایران به صورت یک بیماری بومی دیده نمی شود معذالک می توان گفت که ایرانیان بطور کلی از عوارض کمبود ویتامین های B مصنونیت ندارند و عوارضی در همه ما که با برنج تغذیه می نماییم دیده می شود که عامل اصلی آن خورده برنج سفید است. به هرحال لازم است که گاه گاهی سوپ چلتوک را تهیه نموده و با غذا میل نمایید. این سوپ بیش از آنچه متصور است مفید واقع می شود، بطوری که عده ای آن را اکسیر جوانی و آب حیات لقب داده اند، و از خوردن آن در خود احساس وجد و شعف فوق العاده کرده و جوانی از دست رفته را به دست آوردند، شما نیز می توانید از این غذای سلامت بخش، استفاده نمائید.

طرز تهیه سوپ سبوس برنج :

نیم سیر پوست برنج را با دو استکان آب و یک قاشق سوپ خوری سرکه خانگی مخلوط کرده، مختصری می جوشانیم بعد آنرا صاف کرده آب آنرا با غذا می خوریم.

طرز تهیه دم کرده سبوس برنج:

و یا اینکه می توانید پس از مخلوط کردن این مواد و مختصری جوشاندن مانند چاهی دم بگذارید و بعد از یکساعت آنرا صاف کرده و میل نمائید.

فواید مصرف سبوس برنج:

خوردن این سوپ و یا دم کرده موهای سفید را پس از ۳ ماه بکلی سیاه می نماید و کله های طاس را پرمو می سازد و به شخص نیروی جوانی می بخشد و عمر را طولانی می کند.

اشخاصی که از خوردن برنج چاق می شوند همچنین کسانی که برنج به بدن آنها سازگار نیست دارویی بهتر از این غذا برای درمان خود ندارند.

توجه کنید که برنج ماده غذایی بسیار مفیدی است که مصرف درست آن برای سلامتی انسان لازم است و در روایات وارد شده از ائمه اطهار (علیهم السلام) آمده است که برنج در اطعمه مثل سید و آقا است در جماعتی و همچنین برای وسعت دادن روده ها و قطع شدن بواسیر بسیار مفید می باشد پس با درست مصرف کردن آن از تمامی فواید آن بهره مند شویم.