سفر و تغییر آب و اثرات آن بر مو

آبهای مناطق مختلف زمین، با یکدیگر متفاوت بوده این تفاوت، از مقدار و نوع و کیفیت املاح وارده بر آبها، ناشی می شود. در یک منطقه و شهری که شخص سالهای سال، در آن زندگی کرده، یا در آن متولد شده و رشد یافته است، ارگانیسم وجودش با طبیعت آب و هوای محیط زیست آن، هماهنگی پیدا کرده و پوست و موی سرش به آب محیط عادت نموده است.

اگر شخص مسافرت کند، یا تغییر آب بدهد، چون آب جامد دارای املاح دیگری، بغیر از آب مورد استفاده و همیشگی، فرد می باشد، هنگام تماس با مو و پوست سر، در این اعضاء باعث احساس بیگانگی خواهد شد، مخصوصاً که اگر دارای املاح سنگین به ویژه از نوع مضر باشد، از اینرو موها از خود واکنش شدیدتری نشان می دهند، که از این قبیل عکس العمل ها، ریزش مو و احیاناً شوره سر را می توان، نام برد. به همین جهت همانطوریکه، قبلاً گفته شد، بهتر آن است که در صورت امکان از آب مطمئن استفاده شود.

اگر ایام مسافرت کوتاه بوده، پیش از چند روز طول نکشد (دو الی سه روز باشد)، بهترین راه آن است، که در روز آغاز مسافرت، طبق معمول، استحمام نموده، سپس راهی سفر شد و حمام بعدی را، بلافاصله پس از مراجعت به شهر یا محل زندگی قبلی خود، صورت داد.

در مسافرت های پیش از دو روز، بهتر است برای شستشوی سر از یک سر دوش سیار فیلتر دار به جای سر دوش ساده استفاده کرد، سپس موها را شست، این سردوش را می توان از داروخانه تهیه کرد، دارای خاصیت تصفیه کنندگی آبهای سنگین می باشد. در صورت عدم دسترسی به این وسیله می توان با بستن یک تکه اسفنج به سردوش، عمل مشابه را بر روی آب مصرفی برای شستشوی سر انجام داد.که مبحث فوق، بیشتر درباره افرادی صادق و توصیه های آن لازم الاجرا می باشد، که موهایشان در برخورد با آبهای بیگانه، بشدت شروع به ریزش می نماید، والا کسانی که چنین حالاتی را ندارند، لزومی ندارد، این نوع سختگیریها را بعمل آورند. این افراد همین که با صابون مخصوص سر، طبق قاعده ای که در این کتاب بیان خواهد شد سر را بشویند، برای تأمین بهداشت مو هایشان کفایت می کند، مگر در صورت نیاز به تقویت موها از طریق طبیعی که می توانند، از رهنموردهای محتوی کتابی که تحت همین عنوان تألیف نموده ایم، استفاده نموده، ریزش موها را مهار نمایند.

در پایان ذکر این مطلب لازم است که موهای بعضی افراد در مقابل تغییر آب، از خود واکنش ریزش نشان نمی دهد. این اشخاص را بطور کلی می توان به دو گروه نمود : دسته اول کسانی هستند، که از نظر ژنتیکی، دارای موهای سالم و پرپشتی می باشند، همواره، علاوه بر رعایت اصول بهداشت و نگهداری طبیعی موها ، به تقویت بموقع آنها نیز می پردازند.