سرکه یکی از موثرترین مواد زیبایی بخش پوست و مو است.

برای این منظور از سرکه سیب استفاده می شود.

افزون بر استفاده خارجی، اگر صبحها، پیش از صرف صبحانه، مقداری کمی سرکه را با کمی عسل در یک لیوان کوچک آب گرم بریزید و بنوشید، اثر بسیارخوبی بر روی پوستتان خواهد داشت.

سرکه نرم کننده پوست است. اگر یک فنجان سرکه سیب به آب وان بیفزایید و در آن حمام کنید، پس از مدتی خواهید دید که پوستتان بسیار نرم و لطیف شده است.

سرکه برای موها نیز مفید است. اگر هنگام آبکشی، قدری سرکه به اب اضافه کنید، موهایتان ابریشمین و زیبا خواهد شد.

سرکه سیب در از بین بردن شوره سر هم بسیرا موثر است. کسانی که با این مشکل روبرو هستند می توانند هنگام آبکشی موها، مقداری سرکه به آب بیفزایید.

یکی دیگر از خواص سرکه سیب این است که خستگی را رفع می کند. اگر با مقدار کمی سرکه و گلاب پشت و گردن و شانه و بازوها را به آرامی ماساژ دهید، سرحال خواهید شد. این کار، پس از یک روز کار و فعالیت می تواند آرامبخش باشد و رفع خستگی کند، بی آنکه زیانی به بار آورد.

سرکه های خوشبو

برای خوشبو کردن سرکه می توانید از گیاهان خشک خوشبو مانند گل بنفشه، گل سرخ، اکلیل کوهی یا عرق نعناع استفاده کنید.

سرکه با گلهای تازه

برای خوشبو کردن سرکه می توانید از گلهای تازه معطر استفاده کنید. به این ترتیب که مقداری گل تازه معطر را با سرکه مخلوط کنید و پس از دو هفته قدری آب به آن بیفزایید.

برای تهیه سرکه با گل سنبل یا یاس که عطر بهتری به سرکه می بخشند، از یک پیمانه سرکه سفید سیب و شش قاشق غذاخوری گلبرگ گل سنبل یا گل یاس و دو پیمانه آب استفاده کنید.

سرکه و گل را مخلوط کنید و به مدت دو هفته در ظرف در بسته ای نگهداری کنید، سپس آب را به آن بیفزایید.

می توانید از سرکه های معطر برای پوست و مو استفاده کنید.

سرکه موثرترین ماده زیبایی پوست و مو