اگر می خواهید شب ها خوب بخوابید و این خواب خوش را تا آخر عمر به همراه داشته باشید به جای استفاده از داروهای خواب آور یک فنجان نوشابه عسل و آب که دو قاشق چایخوری سرکه سیب به آن اضافه شده باشد بهتر از هر قرص خواب آور شما را به خواب خواهد برد.

تجربه نشان می دهد که باکتری ها و میکروب های زیانبار، یعنی عوامل اصلی تولید کننده بیماری های عفونی، ترجیع می دهند در فضایی قرار بگیرند که به طور نسبی خاصیت قلیایی داشته باشد، و در صورتی که فضای زندگی شان و واکنش اسیدی از خود نشان بدهد دچار زحمت می شوند و از رشد و تکثیر باز می مانند. در حالت خاصی که این فضای نامساعد به وسیله اسید شناخته شده ای، مانند سرکه سیب ایجاد شده باشد به احتمال زیاد امکان حذف کامل این مزاحمین و بازیافت سلامت بدن فراهم خواهد بود.

این حقیقت مسلم که میکروب ها در فضای اسیدی ناتوان و در فضاهای قلیایی سرزنده و فعال اند بر پایه یافته های علمی، روشی معقول برای مبارزه با آن ها می باشد. برخی افراد شاید، به غلط تصور کنند که ممکن است در اثر تغذیه با میوه ها و سبزی های ترش، برخی واکنش های ناخوشایند در بدنشان ظاهر شود، و در اثر این نگرانی از خوردن منابع مغذی مانند :

تمشک، شاه توت، سبزی ها و ریشه ها - ترب، هویج و شغلم و غیره- و نوشابه مخلوط سرکه سیب و عسل امساک نمایند. لیکن باید مطمئن باشند که دلیل برای این نگرانی ها وجود ندارد. یکی از ویژگی های عمده ساختمان بدن انسان این است که در میان دو حالت اسیدی و قلیایی فضای درونی آن معمولاً در وضعی معتدل یا خنثی قرار دارد که به سهولت آن را از دست نمی دهد، و آن چه که به بدن امکان می دهد که این تعادل را حفظ کند بیش از هرچیز، خاصیت ضربه پذیری خون در مقابل ترشی است که نقش آن تا حدی شبیه نقش سیرهای جلو و عقب یک خودرو می باشد. مفهوم این مشابهت این است که یک فرد می تواند مقدار زیادی غذاهای ترش بخورد بی آن که PH خون او یا میزان ترشی آن از حد معینی بالاتر رود.

با این توضیح، مقاومت خون در مقابل مواد اسیدی بسیار بیش از مقاومت آن در برابر مواد قلیایی می باشد و فشارضربه های ناشی از ترشی ها به وسیله خاصیت ضربه پذیری خون خنثی می شود، لیکن زیاده روی در مصرف غذاهای سرشار از پروتئین و مواد قلیایی سبب می شود خون غلیظ شود و مشکلات گوناگونی به وجود آید.