سرطان پوست یکی از شایع ترین انواع سرطان در بسیاری از کشورها می باشد و هر ساله آمار این بیماری افزایش می یابد. تعداد افراد مبتلا به این بیماری از تعداد کل مبتلایان به سرطان سینه ، پروستات ، ریه و روده ، بیشتر است.

در امریکا ، از هر پنج نفر ، یک نفر سرطان پوست را در طول عمر خود تجربه می کند. احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که به طور مستقیم در معرض نور آفتاب قرار دارند ، بیشتر است. سرطان پوست می تواند باعث تغییر شکل پوست ، ایجاد ضایعات و تومورهای پوستی که منجر به مرگ می شوند ،شود . افراد با پوست روشن بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند. در حالی که احتمال مرگ و میر در افراد با پوست تیره بیشتر است و این احتمالا به این دلیل رخ می دهد که بیماری این افراد در مراحل اولیه شناسایی نمی شود و بیماری تا مرحله بحرانی پیشروی می کند.

برای حفاظت خود از نور آفتاب چه کاری باید انجام داد:

از ضد آفتاب های اسپری استفاده نکنید:

بیشتر مردم از ضد آفتاب های اسپری به دلیل استفاده راحت و چربی کمتر استفاده می کنند. اما باید بدانید این نوع ضد آفتاب ها به دو دلیل از بدترین انواع ضد آفتاب برای سلامتی ما هستند، مورد اول ، این نگرانی وجود دارد که این ضد آفتاب ها خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را به شدت افزایش دهند . چرا که مواد شیمیایی ضد آفتاب ها نباید وارد شش ها شوند ، در حالی که کنترل این ذرات در هنگام استفاده غیر ممکن است و بدون شک مواد شیمیایی از راه تنفس وارد بدن ما خواهد شد .

مورد دوم این که در هنگام استفاده از این نوع ضد آفتاب ها احتمال این که بخش هایی از پوست بدون ضد آفتاب باقی بمانند ، وجود دارد و همچنین ممکن است مقدار کافی از ضد آفتاب که برای حفاظت پوست در مقابل نور لازم است را استفاده نکرده باشید.

اعتیاد به برنزه شدن یک موضوع اساسی است

افرادی که به طور مکرر از محصولات برنزه کننده استفاده می نمایند ، به طور جسمی و روانی به این موضوع وابستگی پیدا می کنند. زمانی که جسم به یک ماده وابستگی پیدا کند ، تکرار استفاده از ماده ، نشانه هایی از قبیل افزایش مقاومت در برابر داروها ، ویار و عوارض پس از ترک را به وجود می آورد.

از ضد آفتاب های با طیف محافظتی بالا استفاده کنید

ضد آفتابی مناسب است که از پوست در مقابل اشعه ی یو وی بی و یو وی ای به صورت همزمان محافظت کند. اشعه ی یو وی بی عامل اصلی سوختگی ناشی از آفتاب است و اشعه ی یو وی ای که به صورت عمیق در پوست نفوذ کرده و مشکلاتی از قبیل چین و چروک ، سفت شدن پوست، پژمردگی و پیری پوست را به وجود می آورد.

ضد آفتاب با اس پی اف بالاتر از 50 استفاده نکنید

بنا به گفته ی متخصصان ضد آفتاب ها با اس پی اف بالاتر از 70 پوست را در برابر سوختگی کاملا محافظت می کنند ولی پوست شما را در معرض آسیب های ناشی از اشعه ی یو وی ای قرار می دهند. فاکتور اس پی اف اشاره به قدرت محافظت ضد آفتاب در مقابل اشعه ی یو وی بی را دارد که باعث سوختگی پوست می شود و در مورد قدرت حفاظتی ضد آفتاب در مقابل اشعه ی یو وی ای که پیری پوست و سرطان را به وجود می آورد چیزی را مشخص نمی کند.

به تاریخ انقضاء ضد آفتاب دقت کنید

تاریخ انقضاء تمام ضدآفتاب های خود را بررسی کنید. زمانی که ضد آفتاب به صورت تکه تکه و ریگ مانند باشد ، قدرت حفاظتی خود را از دست داده است.