سرطان پروستات تقریباً همیشه یک سرطان اولیه است، یعنی بیشتر از پروستات منشأ می گیرد تا اینکه از قسمت دیگری از بدن به آنجا منتقل شده باشد. معمولاً سرطان از بخش خارجی پروستات شروع می شود. همچنان که توده سرطانی رشد می کند ممکن است به بخش داخلی پروستات هم انتشار یابد همانند سایر سرطانها، سرطان پروستات هم می تواند متاستاز بدهد و به سایر بخشهای بدن انتشار یابد. در بسیاری از موارد سرطان پروستات نوع بدخیمی با رشد خیلی آهسته است.

مطالعات کالبد شکافی نشان داده اند که حدود 1/3 مردان بالای 50 سال شواهد میکروسکوپی دال بر سرطان پروستات داشته اند. با وجود این بیشتر این سرطان به قدری آهسته رشد می کنند که هرگز زندگی فرد را به خطر نمی اندازند. از این رو عبارت معروفی هست که : بیشتر مردان با سرطان پروستات می میرند نه از سرطان پروستات.

چه کسی مبتلا به سرطان پروستات می شود؟

میزان ابتلا زیاد است. تقریباً از هر نه مرد یک مرد در طول زندگی خود مبتلا به سرطان پروستات می شود. (از دید مقایسه خطر ابتلای زنان به سرطان پستان هم در طول زندگیشان 1/9 است) در سال 1992 انجمن سرطان آمریکا تخمین زد در طول سال 1993، 165 هزار مورد جدید سرطان پروستات تشخیص داده خواهد شد و 25 هزار نفر در اثر آن خواهند مرد.

سرطان پروستات سالانه 4 درصد افزایش داشته است. این میزان افزایش از میران افزایش هر سرطان دیگری بیشتر بوده است؛ بجز سرطان پوست. اگر سرطان پوست را به شمار نیاوریم، سرطان پروستات فعلا شایع ترین سرطان در مردان آمریکایی است. مسئول 11 درصد مرگهای سرطانی در مردان آمریکایی این سرطان است و با فاصله ای بعد از سرطان ریه دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان محسوب می شود.