سردرد ممکن است مبهم، کوبنده (ضربان دار) یا تیز و واضح باشد. توصیف دقیق درد می تواند به تشخیص نوع سردرد شما کمک کند. سردردهای اولیه را کلا به 3 دسته تقسیم می کنند: تنشی، میگرن و خوشه ای.

سردردهای تنشی معمولا درد، ناراحتی یا فشار مبهمی در ناحیه پیشانی، پوست سر، یا پشت گردن شما ایجاد می کنند. میگرن ها با درد شدیدی در یک طرف سر مرتبط بوده و اغلب با تهوع یا اختلالات گذرای بینایی همراه هستند. مشخصه سردردهای خوشه ای، درد ثابتی در داخل یا اطراف یک چشم یا یک طرف سر است که معمولا به صورت مجموعه یا سریالی اتفاق می افتد.

سردرد بی امانی که فرد را از کار و زندگی می اندازد و 6 ماه یا بیشتر هم طول می کشد، سردرد مزمن تلقی می شود. تقریبا 42 میلیون آمریکایی دچار سردردهای مزمن هستند که سردردهای تنشی و میگرن از جمله شایع ترین اشکال آن به شمار می روند.

هر چند علت دقیق سردردها معلوم نیست، اما عوامل زیادی می توانند به سردرد منجر شوند. سردردها، به خصوص میگرن ها، در برخی از زنان درست قبل یا در خلال پریودهای ماهیانه ایجاد می شوند. چنین سردردهایی احتمالا با نوسانات هورمونی در ارتباط هستند. سردردهای ناشی از فشار خون بالا معمولا صبح ها هنگام بیدار شدن از خواب روی می دهند، اما این نوع سردرد چندان شایع نیست و تنها در فشار خون شدید رخ می دهد.

سردردی که از عفونت موجود در حفره بینی ناشی می شود، می تواند به خصوص هنگام خم شدن به سمت جلو تشدید شود. این نوع سردرد معمولا با دیگر علایم و نشانه های عفونت همراه است. سردردهای چشمی ممکن است بعد از مطالعه طولانی یا رانندگی در شب ایجاد شوند. سر دردها به دنبال کار و تقلای زیاد هم اتفاق می افتند.