اگر برای تسکین سردرد، هفته ای 3 یا چند بار به شکل منظم دارو مصرف کنید، ممکن است دچار اثر برگشتی شوید. به عبارت دیگر، داروهای مصرفی ممکن است عملا در ایجاد سردرد شما دخالت داشته باشند.

هر چند دانشمندان از علت این واقعه مطمئن نیستند، اما آنها گمان می کنند که مصرف بیش از حد مسکن ها می تواند سیستم کنترل درد مغز را به حاشیه براند و اصطلاحا نوعی اتصال کوتاه ایجاد کند، به طوری که با کاهش اثر مسکن، سردرد باز می گردد، گاهی حتی شدید تر از قبل.

علایم و نشانه ها

سردردهای برگشتی به طور معمول در سراسر روز ادامه دارند اما ضرورتا شدید نیستند. شما ممکن است متوجه افزایش درد در ساعات معینی از روز شوید، به ویژه با شروع کاهش اثر مسکن. این نوع سردردها، اغلب در پی مختصری فشار عصبی یا جسمی هم ایجاد شوند.

تهوع، اضطراب، بی قراری، تحریک پذیری، حواس پرتی و افسردگی ممکن است همراه سردردهای برگشتی وجود داشته باشند.

قطع این چرخه

برای قطع این چرخه معیوب، لازم است خود را از شر داروهای مسکن خلاص کنید. این کار را با مراجعه به پزشک یا یک متخصص سردرد آغاز کنید. بسته به نوع دارویی که مصرف می کرده اید، احتمالا به شما توصیه خواهد شد تا به طور موقت مصرف همه داروهای مسکن را قطع کنید. انجام چنین کاری احتمالا به معنای افزایش سردرد برای یک هفته تا 10 روز آینده خواهد بود. اما اکثر افرادی که با موفقیت مسکن ها را کنار می گذارند، در عرض 2 ماه بهبود قابل ملاحظه ای پیدا می کنند.

زمانی که موفق به قطع این چرخه شدید، می توانید با همکاری پزشک برنامه مناسبی برای کنترل سردرد تدوین کنید. اغلب، برای انواع مختلف سردرد، درمان های پیشگیری روزانه وجود دارد، از جمله: اجتناب یا به حداقل رساندن مواجهه با برخی از محرک های سردرد-قهوه، فشار عصبی، یا الگوهای نامنظم تغذیه ای. به علاوه، پزشک می تواند برای درمان سردرد شما، داروی مناسبی تجویز کند.