معمولا در آخرین روزهای تابستان ، بسیاری برای از دست رفتن میوه ها و سبزیجات مورد علاقه ی خود سوگواری می کنند . اما عده ای دیگر مشغول پر کردن فریزر خود از این میوه ها و سبزیجات می شوند ، زیرا از نظر آنها یخ زده و تازه ی این مواد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند .

استفاده از مواد غذایی یخ زده از جمله پیتزا ، صبحانه های آماده ، مواد غذایی بیش از حد فراوری شده و میوه ها و سبزیجات ، احتمالا بهترین راهی است که برای استفاده از این مواد ، بدون در نظر گرفتن فصول و روزهای مختلف سال ، به ذهن همه ی ما می رسد .

سبزیجات تازه و یا یخ زده ، کدام یک سالم ترند ؟ در یک از تحقیقات اخیر ، فراوانی ویتامین های مختلف در هشت ماده ی غذایی ، هم به صورت تازه و هم یخ زده ، مورد بررسی قرار گرفت : بلوبری ، بروکلی ، هویج ، ذرت ، لوبیا سبز ، نخود سبز ، اسفناج و توت فرنگی . به طور کلی بین یخ زده و تازه ی این میوه ها و سبزیجات تفاوتی دیده نمی شود ، حتی در مواردی نوع یخ زده از مواد مغذی بیشتری برخوردار بوده است .

همچنین میزان فولات و یا همان ویتامین های گروه B در مواد غذایی یخ زده و تازه تفاوت چندانی ندارد ، حتی اگر چندین ماه از نگهداری مواد در فریزر گذشته باشد .

علاوه بر این ، گاهی برای آنکه میوه ها و سبزیجات تازه به یخچال های خانه ی ما برسند به چندین روز زمان نیاز دارند . این مواد را گاهی فروشندگان مدت ها در انباری ذخیره می کنند . در یخچال نیز میوه ها و سبزیجات را خود ما برای چندین روز نگه می داریم . به همین دلایل هم ، گاهی محصولات نرسیده و پیش از موعد چیده می شوند و این میوه ها و سبزیجات زمان کافی برای تکامل و افزایش مواد مغذی خود ندارند .

شرکت هایی که مواد غذایی یخ زده می فروشند اما ، معمولا میوه ها و سبزیجات را رسیده و کامل ، یعنی درست زمانی که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند ، می چینند و در چنین شرایطی آنها را فریز می نمایند .

خرید سبزیجات یخ زده همچنین به شما این امکان را می دهد تا در هر فصلی از سال که می خواهید هر ماده ی غذایی را مصرف کنید .این مواد گاها حتی از نظر اقتصادی هم به صرفه هستند .

اگر همیشه با مصرف سبزیجات تازه و میوه های مختلف درگیر هستید ، بهتر است بدانید استفاده از مواد غذایی یخ زده قطعا مفید تر و بهتر از عدم مصرف آنها به طور کلی می باشد . برای بسیاری از مردم نیز دسترسی به مواد یخ زده بسیار ساده تر است .

نکاتی درباره ی مصرف سبزیجات و میوه های یخ زده با وجود تمام فوایدی که درباره ی میوه ها و سبزیجات یخ زده گفته شد ، نکات و ترفند هایی وجود دارند که با رعایت آنها می توانید بیشترین بهره را از مواد غذایی یخ زده ببرید . دنبال میوه ها و و سبزیجات با کیفیت بگردید : تا حد امکان میوه ها و سبزیجات اورگانیک خریداری کنید ، زیرا در پرورش آنها از آفت کش ها استفاده نشده است . میوه ها و سبزیجات را برای مدت های طولانی در فریزر نگه ندارید : با این حال که برخی از میوه ها و سبزیجات به اندازه ی نوع تازه ی خود مفید هستند ، مواد مغذی موجود در آنها با گذشت زمان تحلیل می رود . به طور کلی بهتر است میوه ها و سبزیجات یخ زده را در کمتر از سه ماه مصرف نمایید .

سبزیجات و میوه های خالص بخرید : این روزها میوه ها و سبزیجات یخ زده همراه با مواد مختلفی مثل انواع سس ، شیرین کننده ها و غیره فروخته می شوند . اما شما همیشه به دنبال نوع ساده ی آن بگردید . باید در برچسب روی مواد غذایی تنها یک ترکیب نوشته شده باشد ، زیرا همیشه می توانید سایر ترکیبات را خود در منزل به آن اضافه نمایید .

ارزش غذایی سبزیجات را حین پخت و پز از بین نبرید : بهترین راه پختن سبزیجات یخ زده ، بخار پز کردن و یا سرخ کردن آنها در یک تابه با میزان بسیار کمی از یک روغن سالم است . جوشاندن این سبزیجات نه تنها تمام مواد مغذی موجود در آنها را در آب حل می کند ، بلکه ممکن است در آخر طعم خیلی خوبی هم نداشته باشند .

از خرید سبزیجات کنسروی صرف نظر نمایید : غیر از گوجه فرنگی و کدو حلوایی ، سبزیجات و میوه های کنسرو شده مواد مغذی خود را از دست داده اند و علاوه بر این برای طعم بخشیدن به آنها معمولا میزان زیادی شیرین کننده اضافه می کنند .