ناخن از بافت سخت و مرده ای به نام کراتین ساخته شده است و نوک حساس انگشتان را در برابر آسیب حفظ می کند. از جمله مشکلات شایع ناخن ، تغییر شکل آن و درد یا التهاب پوست اطرافش است. شایع ترین علت تغییر شکل ناخن ، آسیب و عفونت های قارچی هستند.

ورقه ناخن

ورقه ناخن ، ناخن واقعی است که از کراتین سخت و نیمه شفاف ساخته شده است ، دارای ظاهر صورتی رنگ ناخن ( به خاطر رگ های خونی زیر آن) می باشد. زیر سطح ناخن دارای شیارهایی است در امتداد طول ناخن که چسبیدن ناخن به بسترش کمک می کند. ناخن های انگشتان دست سریع تر از ناخن های انگشتان پا با میزان 3 میلیمتر در هر ماه رشد می کنند اما میزان این رشد با بالا رفتن سن آهسته تر می شود. رشد ناخن از محل ریشه تا نوک آزاد ناخن (خارج شده) 6 ماه طول می کشد. ناخن های شست پا هر ماه 1 میلی متر رشد می کنند و بین 12-18 ماه طول می کشد تا کاملا یک ناخن جایگزین آن شود. به طور کلی شایع ترین بیماری های ناخن را در زیر بررسی می کنیم.

شکنندگی و ورقه ورقه شدن عمودی از قسمت نوک

این حالت ناخن در اثر تماس مفرط دست با آب و محلول های شیمیایی به وجود می آید. در بیشتر موارد یکی از مشخصه و علائم پیری نیز می باشد. همین طور که ما مسن تر می شویم از رطوبت و چربی ، مانند سیمانی است که لایه های ورقه ناخن را محکم در کنار هم نگه می دارد. جهت اصلاح این مشکل ، وری ورقه ناخن و اطراف کوتیکل را حداقل دو بار در روز چرب کنید. اگر بیشتر با آب در تماس بودید به دفعات بیشتری ناخن هایتان را چرب کنید. هنگام نظافت و شستشو از دستکش استفاده کنید. بیاد داشته باشید که آب به عنوان (حلال جهانی) در نظر گرفته می شود و در واقع یک ماده شیمایی است. خطوط برجسته عمودی بر سطح ناخن (ناشی از پیری)

این عارضه از مشخصه های پیری است هر چند که محدود به پیری و جوانی نمی شود. ورقه ناخن در قسمت بستر ناخن به سمت جلو رشد می کند اما به شکل راه راه و برجسته ، یعنی خطوط برجسته و عمودی از بستر ناخن بیرون آمده و رشد می کند. به مرور که ما مسن تر می شویم سطح چربی و آب طبیعی ناخن کم می شود و این خطوط برجسته ریل مانند نمایان می شوند. ناخن های راه راه شده برجسته را روزانه دوبار با آب رسانی و چربی حاوی ویتامین E چرب کنید تا بهبود یابد. نازک شدن ناخن

این عارضه به هنگام کمبود آهن در بدن در ناخن ها نمود پیدا می کند. ناخن ها از قسمت نوک ناخن نازک ، ورقه ورقه و مقعر می شوند. برای رفع این مشکل و اختلال در فرم ناخن باید به پزشک مراجعه و در رفع کمبود آهن در بدن تلاش نمود.

عفونت ناخن (گوشه کردن)

پارونیشیا یا عفونت ناخن به دو شکل حاد و مزمن ممکن است به وجود بیایید. عفونت پارونیشیا در گوشه ناخن ها توسط باکتری ها ، قارچ ها و بعضی از ویروس ها به وجود می آید. لایه های مجاور ناخن مانند سد و محافظی میان ورقه ناخن و بافت اطراف عمل می کنند. اگر این لایه ها شکافته یا شکسته شوند این سد می شکند و باکتری ها به راحتی وارد بافت و لایه های ناخن می شوند. این نوع عفونت با متورم یا قرمز شدن و درد شدید بروز می کند. این وضعیت ممکن است در افرادی که دست هایشان به مدت طولانی با آب تماس دارد تشدید شود که این عارضه شدیدا واگیر دار می باشد.

سفیدک زردن روی ناخن

به همراه لکه و خطوط سفید بر روی ورقه ناخن ، ممکن است حباب ها و منافذ کوچک و ریز پر از هوا که بر اثر آسیب های وارده به ناخن ایجاد شده اند ، بروز نماید. این وضعیت ممکن است ارثی باشد و هیچ گونه نیازی هم برای درمان نباشد.