در خصوص کم پشت شدن و ریزش موها باید نزد پزشک متخصص پوست بروید و از لحاظ هورمونی بررسی شوید. گاهی اوقات در زمینه ارثی ، مشکلات هورمونی در سن پایین ، باعث ریزش مو می شود. بنابراین باید بررسی شود. توجه به موهای زائد نیز لازم است.

ریزش مو در خانم ها علل گوناگونی دارد ؛ یکی از شایع ترین این علل فقر آهن است. برای مثال اگر ذخیره آهن که آن را با فریتین می سنجند از 40mg/dl کمتر شود ، ریزش مو رخ خواهد داد. از طرف دیگر بیماری های داخلی نیز در ریزش مو نقش مهمی دارند. بیماری هایی مثل : کم کاری یا پر کاری تیروئید و مصرف برخی داروها نیز مطرح هستند.

داروهای متعددی از جمله داروهای پرفشاری خون (مانند پروپوانولول) یا داروهای ضد انعقاد مثل وافارین می توانند باعث ریزش مو شوند. ارث ریزش موی مردانه بسیار مهم است.

اگر خانمی پدر یا دایی اش دچار ریزش مو مردانه باشند ، در معرض خطر این نوع ریزش قرار خواهد داشت و اگر دچار مشکلات هورمونی باشد ، شاهد ریزش مو در این افراد خواهیم بود. در خانم ها ریزش موی مردانه الگوی متفاوتی دارد ؛ به این ترتیب که پس رفت خط رویش مو را نخواهیم داشت و به جای آن تراکم موها در جلو و وسط سر کم می شوند.

رژیم های غذایی نامناسب نیز از علل مهم ریزش مو در خانم هاست و بالاخره به دنبال زایمان ، شاهد نوع خاصی از ریزش مو در مادران خواهیم بود. در برخورد علمی با ریزش مو ، قدم اول یافتن علت آن است پس براساس آن درمان انجام داد. یکی از درمان های موثر در خانم ها محلول ماینوکسیدیل 2% است.

درمان ریزش سکه ای مو ، به این که آیا فقط یک تکه ریخته شده یا ریزش مو وسیع تر است بستگی دارد. گاه موهای ریخته شده خود به خود و دوباره رشد خواهند کرد.

باید گفت علل متعددی برای ریزش و کم پشت شدن موها وجود دارد. یکی از شایع ترین این علل ، ریزش موی هورمونی - ارثی یا آندروژنتیک است. در این نوع ریزش مو ، موها در فردی که ژن این اختلال را کسب کرده باشد کوچک و نازک (مینیاتوری) شده ، تراکم موها کم می شود. به حدی که کف سر نمایان می شود. البته این نوع ریزش مو به طور معمول از سن بلوغ به وجود می آید و قبل از آن شایع نیست. علل دیگری نیز برای ریزش مو وجود دارد که شامل اختلالات ساقه مو است که از سن پایین شروع شده و مشخصاتی دارد که با معاینه و آزمایش های خاص مو قابل تشخیص است. در صورتی که در ناحیه پشت سر تراکم موها خوب باشد ، می توان از روش کاشت مو نیز برای افزایش تراکم موها در ناحیه جلوی سر استفاده کرد. شامپوهای گران راه حل خوبی برای درمان ریزش مو نیستند.