برگ های کلم سبز یا قرمز را خام قبل از هر غذا به صورت سالاد مصرف کنید. زیرا برگ های کلم دارای مقدار زیادی کلسیم و گوگرد می باشد و برای تقویت خون بی اندازه مفید است و سالاد برگ خام کلم بهترین معالج کم خونی می باشد.

شلغم خام را پوست بکنید و به برش های نازک و دراز تسمه مانندی درآورید و آن را در ظرفی ریخته و مقداری نمک و آب روی آن بریزید و بگذارید بماند تا تخمیر شود و به صورت شلغم شور دراید. بعد هر روز مقداری از آن را در سالاد سبزی های خام و تازه بریزید و مصرف نمایید. شلغم شور با سالاد سبزی های خام باعث تقویت خون شده و هموگلوبین خون را تقویت می کند.

کسانی که دچار کم خونی هستند باید هر روز 300 گرم میوه تازه توت فرنگی را تا مدتی که توت فرنگی به عمل می اید و در دسترس می باشد-مورد مصرف قرار داده و مصرف آن را ادامه دهند به زودی تاثر شگفت اور آن را احساس خواهند نمود.

بعد از هر وعده غذا به عنوان دسر 10 عدد فندق مصرف نمایید.

مصرف 1 لیوان آب هویج خام به همراه 1 قاشق شربت خوری روغن زیتون در صبح ناشتا در درمان کم خونی بسیار موثر است.

شاهی از سبزی هایی است که خنک است و مواد معدنی را به بدن می رساند و ملین و تصفیه کننده خون می باشد. لذا به واسطه وجود منابع مغذی برای بیماران مبتلا به کم خونی و خصوصا دختران جوانی که به حد بلوغ می رسند و دچار کم خونی می شوند توصیه می شود.

جعفری خون را ضد عفونی می کند و قاعده اور است و برای درمان کم خونی توصیه می شود.

در انگور مقدار زیادی آهن وجود دارد. به همین جهت است که مصرف آن برای زنان باردار، و شیرده و دختران جوان که به حد بلوغ رسیده اند توصیه می شود.