آیا چیزی ترسناک تر از این وجود دارد که صبح از خواب بیدار شوی و یک جوش زشت را روی صورتت ببینی؟ قبول دارم که در زندگی چیزهای وحشتناک تری هم هستند. اما دیدن چنین جوشی هایی روی صورت واقعا ناراحت کننده است.

جوش توسط باز شدن روزنه های ریز پوستی و تحریک غدد چربی و ترشحی پوست و مو به وجود می آید. وقتی غدد پوستی، چربی زیاد تولید می کند، این چربی با سلول های مرده پوست ترکیب میشود و جوش ها شکل میگیرند. این امر موجب ایجاد جوشی های سر سیاه و سرسفید میشود.

بین جوش و رژیم ارتباط مستقیمی وجود دارد. بسیاری از ماسال ها بر این باور بودیم که شکلات و غذاهای سرخ کردنی سبب ایجاد جوش می شوند، اما در واقع مقصر اصلی قند و غذاهای چرب هستند. این اتفاق دقیقاً چطور میافتد؟ دکتر «لورن کوردین» استاد دانشگاه ورزشی و سلامت امریکا که سال ها در زمینه ارتباط میان غذا و جوشی مطالعه کرده است میگوید: وقتی شما قند زیاد می خورید (به نسبت زیاد) بدن شروع به ساختن انسولین می کند. انسولین تولید هورمونهای «آندروژن» را افزایش می دهد. آندروژن بالا غدد چربی در پوست را فعال میکند و همین امر فراوانی جوشی ها را در پوست ایجاد میکند. به معنای دیگر رژیمی که منحصر به کربوهیدارت های اشباع شده باشد (نان سفید، شیرینی، کیک و بعضی از بیسکویت های شور) هورمونهایی را در بدن آزاد میکنند که تولید چربی در پوست را افزایش داده و باعث ایجاد جوش در پوست می شود.

طبق آزمایشی که در دانشگاه تغذیه امریکا انجام شد به تعدادی از افراد رژیم غذایی حاوی ۲۵ درصد پروتئین داده شد به طوریکه این رژیم ۴۵ درصد از کربوهیدرات هایی با گلی سمیک پایین که در گذشته مصرف میکردند را کاهش می داد. بعد از ۱۲ هفته پوست این گروه بهبود یافته و زخم و جوش های پوستشان کاملاً برطرف شد. نتیجه این آزمایش شاهدی بود برای اثبات این مسأله که کاهش مصرف قند و جایگزین کردن غذاهای پروتئینی به جای آن تمام زخم ها و عفونتهای پوستی را از بین می برد.

رژیم زیبایی من شامل تمام مواد مغذی است که برای سلامت پوستتان به آن نیاز دارید. این رژیم قند و چربی اضافه ای برای شما ندارد. با یک تغییر کوچک، خود به تنهایی می توانید رژیم ضد جوش خود را خلق کنید. بعد از مدت کوتاهی می توانید تغییرات مثبتی را در پوست خود مشاهده کنید.

برنامه غذایی رژیم زیبایی

برای جوش

از غذاهایی که دارای کربوهیدراتهای اشباع هستند و غذاهای شیرین پرهیز کنید: این غذاها قند خون را افزایش داده و تغییرات هورمونی زیادی را در بدن به وجود می آورد که باعث ایجاد عفونت و جوش می شود.

غذاهای حساسیت زا را شناسایی کنید: اگر به غذایی حساسیت دارید آن را که سبب عفونت پوستی می شود مصرف نکنید. حواستان باشد که ممکن است به بعضی از محصولات آرایشی نظیر مرطوب کننده، سفید کننده و یا حتی ضد آفتاب هم حساسیت داشته باشید.

غذاهای دارای فیبر بالا استفاده کنید: شامل میوه و سبزیجات، حبوبات و غلات و نان های سبوس دار. این غذاها برای سلامت پوست مفید هستند و آسیبی به آن نمی زنند.

اسیدهای چرب امگا-3 را به رژیم غذایی تان اضافه کنید: این نوع اسیدها به جنگ عفونت های پوستی می روند. گاهی جوش به خاطر کمبود اسیدهای چرب امگا-3 و در مقایسه با اسیدهای چرب امگا 6 در پوست به وجود می آید. این ناهماهنگی باعث بروز منفذهایی سر سیاه در پوست می شود.

غذاهایی که حاوی بتاکاروتن بالا هستند را مصرف کنید: بدن بتاکاروتن را تبدیل به ویتامین A می کند که برای پوست بسیار مفید است.

غذاهایی بخورید که دارای روی به میزان بالا باشند: مواد معدنی سلاحی موثر در برابر جوش و ضد عفونت پوستی هستند. منابع خوب روی، مثل بوقلمون، گندم، تخم کدو و بادام هندی است.

آب بنوشید: برای حفظ رطوبت پوست و دفع سموم بدن به مقدار زیاد آب بنوشید.

نکته: داروهای ضد جوش، شامل و آکوتن» و «رتین - 4» هستند که مشتقاتی از ویتامین A می باشند.

این ها مشتقات ویتامین A هستند و توجه داشته باشید که در دوران بارداری و یا اگر قصد باردار شدن دارید از این داروها نباید استفاده کنید، چرا که میزان بالای ویتامین A که در این داروها وجود دارد به جنین صدمه می زند.

ورای رژیم زیبایی

نکاتی برای داشتن پوست شفاف

از خوردن الکل جداً خودداری کنید و به جای آن آب بنوشید: الکلی با گشاد کردن رگهای خونی در پوست و افزایش جریان خون در سطح پوست باعث پیری پوست می شود. بعل مدتی رگهای خونی، پوست آسیب دیل ہو مویرگهای پاره شملہ در سطح پوست مشاھدہ خواهید کرد. نوشیدن آب رطوبت مورد نیاز را به پوست میدهد و از آسیب دیدن آن جلوگیری میکند.

آرامش داشته باشید: فشار عصبی و نگرانی باعث اخم کردن می شود، بعد از مدتی عضلات صورت به این وضعیت عادت کرده و خطی را در میان ابروها پدید میآورند. در طول روز سعی کنید تا عضلات صورت خود را در حالت آرامش نگه دارید.

استراحت کافی داشته باشید: کمبود خواب اثر خود را به صورت جوشی، تیرگی و ایجاد سیاهی دور چشم در چهره تان نشان میدهد. بزرگسالان برای داشتن پوستی سالم به هشت ساعت خواب در شبانهروز نیاز دارند.

افسانه زیبایی

ویتامین E به ترمیم زخم های پوستی کمک می کند.

علاوه بر اینکه ویتامین E آنتی اکسیدان اصلی محلول در چربی است، مطالعات نشان دادهاند که این ویتامین در ترمیم زخم ها 3 سوختگیها بسیار مؤثر است. آزمایشی روی ۱۵۹ بیمار که دچار سوختگی شده بودند انجام شد که برای ترمیم زخمهایشان از ویتامین E به مدت ۴ ماه استفاده شد، بعد از یک سال زخمها و سوختگیهایشان اندکی بهبود یافته بود. اما باید بدانید که ویتامین E به تنهایی برای ترمیم زخمها مؤثر نیست، بلکه باید از پمادهای ویتامین A و B نیز استفاده کرد. در آزمایشی دیگری به همین بیماران علاوه بر ویتامین E دو پماد A و B هم داده شد. این بیماران به مدت چهار هفته، دو بار در روز از این پمادها استفاده کرده و دیده شد که نسبت به آزمایشی اول سرعت بهبود بیشتری داشتند. پس تنها به ویتامین E بسنده نکنید. دانشمندان بر این عقیده هستند گاهی اتفاق میافتد که ویتامین E نه تنها سودی برای پوست ندارد بلکه آن را بدتر نیز می کند.