حذف موهای زائد بخشی از برنامه منظم بانوان در زمینه زیبایی است. شما نیز ممکن است از روش های مختلف در نقاط مختلف بدن و صورت خود استفاده کرده باشید و حتی امکان دارد به حذف دائمی موهای زائد نیز فکر کرده باشید. فراموش نکنید که گزینه های بسیاری پیش روی شما است بنابراین شما می توانید با استفاده از روش هایی که مورد اشاره قرار می گیرند پوست خود را صاف و نرم نمایید.

ـ موچین : با استفاده از موچین موها را از ریشه بیرون می کشید. بهتر است در نواحی کوچکی از صورت از این وسیله استفاده نمایید. مدت زمان ماندگاری 3 تا 8 هفته است. به یاد داشته باشید که موچین را قبل و بعد از استفاده به وسیله الکل ضدعفونی نمایید تا از هرگونه عفونت جلوگیری بعمل آید. از جمله عوارض جانبی استفاده از موچین می توان به ایجاد موهای زیر پوستی و یا فرو رفتن مو به داخل پوست اشاره کرد.

ـ تراشیدن مو : با استفاده از تیغ و یا ریش تراش برقی موهای خود را از بین می برید. در گذشته اعتقاد بر این بوده است که تراشیدن مو باعث می شود که موهای ضخیمی رشد نمایند که متخصصان بر این باورند که این امر درست نیست زیرا موهای اصلاح نوک مخروطی شکل و نرمی دارند پس زمانی که آن را اصلاح می کنید پس از رشد مجدد نوک آن ها صرفا زبرتر بنظر می رسد. توجه داشته باشید که اگر از تیغ و یا تیغ های یکبار مصرف استفاده می کنید پوست خود را مرطوب کنید و یا از صابون یا کرم های مخصوص اصلاح استفاده کنید. در جهتی اصلاح کنید که موها رشد کرده اند. سعی کنید تیغ خود را هر از چند گاهی تعویض کنید زیرا نوع کند آن باعث ایجاد خراش یا بریدگی بر روی پوست شما می شود. بعلاوه در هر نقطه از بدن می توانید از آن استفاده کنید و مدت زمان ماندگاری آن 1 تا 3 روز است. از جمله عوارض جانبی آن رشد موهای زیر پوستی بخصوص در ناحیه بیکینی است.

ـ استفاده از وکس : آرایشگر این ماده چسبناک را بر روی بدن شما می مالد سپس آنها را با نوارهای پارچه ای می پوشاند. زمانیکه موم خشک شد نوار را به سرعت می کشد بگونه ای که موها نیز کنده می شوند. برخی از انواع موم هستند که بدون نیاز به نوارهای پارچه ای می توان آنها را کند. در تمام نقاط بدن بخصوص صورت ، زیر بغل ، پاها و بیکینی می توان از وکس استفاده کرد و مدت زمان ماندگاری آن 3 تا 6 هفته است. از جمله عوارض جانبی آن می توان به قرمزی ، درد اشاره کرد. فراموش نکنید که هرچه بیشتر موهای بدن خود را وکس بیندازید ، کمتر احتمال ایجاد عفونت در اطراف فولیکول های مو وجود دارد. نکته ای که باید مدنظر قرار دهید این است که مو برای این کار باید چند سانتی متر بلند باشد.

ـ لیزر : متخصصین پوست و مو معتقدند که لیزر مو یکی از گزینه های عالی جهت حذف موهای زائد بشمار می آید ، حتی بسیاری از افراد آن را یک گزینه دائمی نیز معرفی می کنند. لیزر و IPL را می توان در هر نقطه از بدن مورد استفاده قرار داد و البته برای زنان با موهای تیره و پوست روشن بهترین گزینه بشمار می آید و کارآیی آن برای موهای سفید و بور کمتر است. برای دستیابی به نتیجه بین 6 تا 12 دوره درمانی باید طی شود و ممکن است هر 6 تا 12 ماه برای انجام دوباره آن مراجعه نمایید. از جمله عوارض آن می توان به قرمزی و تورم اشاره کرد. از آنجایی که امکان سوزش و یا ایجاد زخم وجود دارد بهتر است درمان را نزد یک پزشک متخصص انجام دهید.

ـ الکترولیز : افراد متخصص آموزش دیده یک سوزن بسیار ریز در داخل هر فولیکول مو فرو می کنند تا با استفاده از جریان های الکتریکی ریشه مو را بسوزانند. از آنجاییکه که انجام آن به مدت زمان طولانی نیاز دارد بهتر است برای مناطق کوچک نظیر بالای لب و یا چانه مورد استفاده قرار گیرد. این روش برای خانوم ها با موهای سفید و بور نیز نتیجه بخش خواهد بود. برای از بین بردن آن هر 1 تا 2 هفته یکبار باید برای انجام آن به فرد متخصص مراجعه کنید. قرمزی ، تورم و زخم از جمله عوارض احتمالی الکترولیز می باشد.

ـ کرم مو بر : کرم های موبر و واجبی پروتئین های تشکیل دهنده مو را در خود حل می کنند. در مناطقی نظیر پاها ، زیربغل و بیکینی می توان از این ها استفاده کرد اما گاهی اوقات در از بین بردن موهای زائد موثر نیستند. مدت زمان ماندگاری آنها چند روز تا چند هفته است. اگر پوست شما حساس باشد و یا محلول مدت زمانی بیشتر بر روی پوست شما باقی بماند امکان ایجاد حساسیت پوستی وجود دارد.

ـ هورمون : گاهی اوقات یائسگی و یا سندروم تخمدان پلی کیستیک می توانند سبب رشد موهای اضافی شوند. در این موارد پزشک شما ممکن است داروهای ضدبارداری را برای کاهش میزان هورمون های مربوط به رشد مو ، برای شما تجویز کند.