اورولوژیستها در اروپا روی استفاده از و.سایل چنگال مانند خمیده و استنت های فولادی زنگ نزن تحقیق می کنند. این وسایل در پیشابراه گذاشته می شوند تا آن را متسع کرده و عبور جریان ادرار را آسان تر کنند. هر دو وسیله می توانند به همان شکل در این محل باقی بمانند و بسیار خوب توسط بیماران تحمل می شوند. بیماران گزارش داده اند که استفاده از این وسایل آنان را از مشکلات ادراری آسوده کرده است. اما چون این وسایل بسیار جدیدند هنوز زود است که بتوان گفت جز آسودگی کوتاه مدت فایده ای داشته باشند.

یک روش آزمایشی تر مکش پروستات به وسیله امواج ماوراء صوتی است. با استفاده از دستگاهی شبیه به ریسکتوسکوپ که در پیشابراه قرار داده می شود، یک پزشک ارتعاشات ماوراء صوتی را بر روی قسمت بزرگ شده پروستات هدایت کرده و بافت بزرگی خوش خیم پروستات را تخریب می کند. سپس این قسمت تخریب شده آسپیره می شود، یعنی از طریق پیشابراه مکیده می شود.

همچنین کوششهایی در زمینه استفاده از جراحی از طریق سرما صورت گرفته است در این روش سوند ها از طریق پیشابراه درون پروستات قرار داده می شوند و نیتروژن مایع در سوندها به گردش در می آید تا باعث انجماد و مرگ بافت بزرگی خوش خیم پروستات شود، سپس این بافت از طریق سوند، جدا شده و بیرون می ریزد. با وجود آن که به نظر می رسد این روش کارآمد باشد، تعدادی از مردانی که تحت این نوع درمان قرار گرفتند مبتلا به عفونت و خونریزی شدند. همان گونه که ما در فصل بعد بحث می کنیم جراحی از طریق سرما ممکن است در درمان سرطان پروستات مؤثرتر باشد.

من تصور می کردم لیزر لبه برنده پزشکی است. ایا کسی برای رهایی از بزرگی خوش خیم پروستات از لیزر استفاده نمی کند؟

دانشمندان بر روی استفاده ار روش «پروستات برداری القا شده با لیزر تحت هدایت اولتراسوند از طریق پیشابراه» با اسم مخفف TULIP، تحقیق می کنند و آن را به عنوان روشی همطراز جراحی در نظر می گیرند. اما این روش هنوز کاملاً آزمایشی است.

طزرکار آن به این صورت است که یک سوند لیزری درون پیشابراه قرار داده می شود. پزشک با هدایت میل اولتراسوندی که در راست روده قرار دارد انرژی لیزر را بر روی بافت بزرگی خوش خیم پروستات هدایت می کند و با پرتوهای لیزر بافت را شدیداً گرم کرده و تخریب می کند یک تا دو هفته بعد بافت مرده جدا شده و بیرون آورده می شود. نوع دیگر این روش که برداشت بصری پروستات با لیزر نامیده می شود، از یک میکروتلسکوپ برای هدایت لیزر بر روی جایگاه مورد نظر استفاده می کند.