برای درمان برخی از اختلالات سلامتی ، مثل ریزش مو ، به صبر زیاد و کمی زمان نیاز است . اگر ریزش موی شما موقتی نبوده و ادامه پیدا کرد ، باید به دنبال راهکاری تاثیر گذار برای رشد مجدد موهای خود بیابید . در این قسمت چندین راه حل به شما معرفی می نماییم و امیدوارم استفاده از این موارد به رشد مجدد موهای شما کمک کند .

گیاهان دارویی عصاره ی نخل اره ای و مکمل ها می توانند در زمینه ی کاهش ریزش مو و رشد مجدد آن موثر باشند ، زیرا میزان تستوسترون را در تعادل نگه می دارند . هرچند نظرات بسیار متنوعی درباره ی تاثیر نخل اره ای وجود دارد ، در مطالعات ، فواید آن برای رشد مو بارها به اثبات رسیده است .

ژینکو بیلوبا نیز موجب استحکام موها در طول تارمو می شود و به همین دلیل ریزش مو را کاهش می دهد . این گیاه همچنین گردش خون در ناحیه ی سر را تحریک می کند و فعالیت آنتی اکسیدان ها را بهبود می بخشد . اگر عصاره ی شما استاندارد باشد ، می توانید بین 40 تا 80 میلی گرم از آن را روزانه سه بار به موهای خود بزنید .

کاهش استرس کاهش استرس روزانه مستقیما رشد و سلامت موهای شما را ، مثل دیگر اندام های بدن ، تحت تاثیر مثبت خود قرار می دهد . یوگا یکی از بهترین راهکارها برای کاهش استرس محسوب می شود . انجام تمرینات ورزشی روزانه هم برای کاهش استرس بسیار مفید است ، علاوه بر این ورزش ، گردش خون را نیز افزایش می دهد که از همین طریق هم به کاهش ریزش مو و رشد مجدد آنها کمک می کند .

ایجاد تعادل در هورمون ها از رژیم غذایی گرفته تا ورزش و استفاده از گیاهان آداپتوژن ،به دنبال راهی برای ایجاد تعادل در هورمون ها ی بدن خود باشید . این کار اختلالات هورمونی و تیروئید را تا حد زیادی کاهش می دهد و در نتیجه ریزش مو را از بین می برد .

مواد غذایی مفید قطعا برای درمان ریزش موی خود باید مصرف مواد غذایی سرشار از مواد مغذی و کامل را افزایش دهید . بین رژیم غذایی و سلامت موهای شما ارتباطی مستحکم وجود دارد . به عقیده ی بسیاری از پزشکان ، اولین گزینه ای که باید برای تعیین میزان سلامت عمومی اشخاص مورد بررسی قرار داد ، رژیم غذایی آنها است . برخی از مواد غذایی مفید برای سلامت مو عبارت اند از :

ماهی آزاد آب سرد : در ماهی های آزاد آب سرد مثل سالمون میزان زیادی اسید چرب امگا 3 و مواد ضد التهاب وجود دارد که برای سلامتی بسیار مفید هستند .

گوشت گاو اورگانیک : پروتئین های سرشار از آهن ، مثل گوشت گاو ، قطعا به سلامت موهای شما کمک می کند . فولیکول ها و ریشه های مو از خون تغذیه می کنند . اگر شما دچار فقر آهن باشید ( یعنی یکی از مهمترین عوامل بوجود آورنده ی ریزش مو ) فولیکول ها از مواد مغذی خالی می شوند و این موضوع روی چرخه ی رشد و ریزش مو تاثیر منفی می گذارد .

سبزیجات سرشار از آهن : همچنین می توانید با مصرف سبزیجاتی مثل کلم ، عدس ، اسفناج و دیگر سبزیجات با رنگ تیره ، میزان آهن خون خود را افزایش دهید . مواد غذایی حاوی ویتامین C : مصرف میزان مناسبی از ویتامین C در برنامه ی غذایی بسیاری مهم است ، زیرا این ویتامین یکی از قدرتمند ترین آنتی اکسیدان ها محسوب می شود .

مواد غذایی حاوی ویتامین A : مواد غذایی سرشار از ویتامین A به حفظ سلامت پوست سر ، که برای رشد مناسب موها ضروری است ، کمک می کنند .

مواد غذایی حاوی بیوتین : اگر در رژیم غذایی شما به میزان کافی بیوتین وجود نداشته باشد ، موها خشک و شکننده می شوند و در نهایت دچار ریزش های شدید می گردند . زرده ی تخم مرغ از بهترین منابع بیوتین است .

مواد غذایی حاوی زینک : زینک هم دیگر ماده ی معدنی است که بدن ما به آن احتیاج دارد . فقر زینک خود را به شکل ریزش مو نشان می دهد . تخمه کدو ، نخود و گوشت گاو سرشار از زینک هستند .

مواد غذایی مضر برای کاهش ریزش مو ، بهتر است از خوردن این مواد غذایی صرف نظر کنید : مواد غذایی حساسیت زا : اگر مواد غذایی آلرژی زا بخورید ، بدن شما واکنش های شدید از خود نشان می دهد . این مواد التهاب را افزایش می دهند که با رشد و سلامت موها مقابله می کند . نمونه هایی از این مواد غذایی شامل گلوتین ، برخی از انواع محصولات لبنی ، سویا ، مواد غذایی حاوی نگه دارنده و ذرت می شوند .

اسید چرب های ترانس : چربی های ترانس نیز التهاب را افزایش می دهند و باعث ریزش مو می شوند . از روغن های گیاهی مثل روغن ذرت و سویا دور بمانید .

قند و شکر : عدم تعادل در میزان قند خون هم به افزایش التهاب و در نتیجه ریزش مو کمک می کند .

مواد غذایی فرآوری شده : در این خوراکی ها مواد شیمیایی وجود دارد که تعادل هورمون ها را بر هم می زنند .

الکل : الکل نیز با ایجاد مسمومیت کبد و افزایش التهاب ، موجب ریزش موها می گردد .

کافئین : مصرف زیاد کافئین منجر به کاهش آب و رطوبت بدن و عدم تعادل در هورمون ها می شود .

مکمل های طبیعی مکمل هایی که در این بخش به شما معرفی می کنیم هم می توانند در کاهش ریزش مو و رشد مجدد آنها موثر باشند :

یک مولتی ویتامین مناسب برای مصرف روزانه ، حاوی آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین A ، C و E ، ویتامین ها ی گروه B ، برخی از مواد معدنی مثل منیزیم ، کلسیم ، زینک و سلنیوم می باشد . مکمل های امگا 3 مثل روغن ماهی ، یک یا دو کپسول و یا یک قاشق غذا خوری در روز ، به کاهش التهاب کمک می کند . ویتامین C ، 500 تا 1000 میلی گرم ، دو بار در روز ، به عنوان آنتی اکسیدان ال-لیزین ، 500 تا 1000 میلی گرم به صورت روزانه ، برای پیشگیری از ریزش مو ویتامین های B کمپلکس ، یک قرص در روز ، برای استرس

آب گوشت و یا آب قلم یکی دیگر از راهکارهای هوشمندانه برای افزایش رشد موها محسوب می شود . قلم سرشار از پروتئین ، کلاژن ، ژلاتین ، گلوکوزامین ، کندرویتین و دیگر مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت مو و دیگر اعضای بدن می باشد . تمامی این مواد علاوه بر مو ، برای ناخن و پوست هم بسیار مفید هستند . می توانید از مکمل های این مواد هم استفاده کنید .

شامپوها و نرم کننده ها متخصصان مو روی انتخاب شامپویی طبیعی و سرشار از بیوتین تاکید دارند . بیوتین یکی از ویتامین های گروه B است که موجب استحکام مو ، پوست و ناخن ها می گردد . طبق مطالعات مصرف بیوتن خوراکی هم به استحکام مو و ناخن ها کمک می کند .

دوش آب سرد آب داغ رطوبت و چربی طبیعی موها را از بین می برد و آنها را خشک و شکننده می کند ، به همین ترتیب هم ریزش آنها افزایش می یابد . پس برای دوش گرفتن درجه ی آب را کمی کاهش دهید .

روغن ها ی درمانی رزماری یکی از بهترین روغن ها برای افزایش رشد مو و پیشگیری از ریزش آن محسوب می شود . در تحقیقات ثابت شده رزماری به اندازه ی داروهای شمیایی موضعی موثر است .

روغن سنبل هندی نیز یکی از مشهورترین روغن ها برای افزایش رشد موها و پیشگیری از سفید شدن آنها می باشد . در آزمایشات ریزش موی افرادی که از عصاره این گیاه استفاده کردند ، تا 30 درصد کاهش یافت .

روغن نعناع تند و مریم گلی هم برای تحریک رشد مو بسیار مفید هستند . می توانید سه تا چهار قطره از هر یک از روغن های رزماری ، مریم گلی و نعناع را در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کنید و روزی یک یا دو بار روی کف سر ماساژ دهید .