شامپو زدن یا استفاده از نرم کننده دو تا سه بار در هفته یکی از بهترین روش های خانگی برای خلاصی از خارش ریش است. پوست خشک است که باعث خارش ریش می شود و این در حالی است که ریش شما در حال رشد است و با استفاده از مرطوب کننده می توانید براحتی آن را درمان کنید. در این مقاله برخی از شیوه های درمانی برای خارش ریش را به شما معرفی می کنیم.

ریش گذاشتن رواج یافته است و جوانان همیشه دوست دارند ته ریش داشته باشند. با این حال شکایت رایج در میان مردان خارش ریش و احساس خارش بخصوص زمان رشد ریش می باشد. در این مقاله برخی از روش ها را جهت مقابله با این حس به شما معرفی خواهیم کرد.

مرطوب کردن ریش

هنگامیکه ریش شما برای اولین بار در حال رشد است بدون شک شما خارش را در پوست خود تجربه خواهید کرد و دلیل این امر آن است که کیسه ای که شامل مو می شود نزدیک به فولیکول های مو دارای لبه تیزی هستند و همانطور که طول شفت مو شروع به رشد می کند این فولیکول ها باعث وارد آمدن خراش به پوست می شوند. در نهایت ریشه های مو شروع به رشد خواهند کرد و در نهایت همانند این است که با لبه های سوزن برخورد می کنند.این امر باعث تحریک و ایجاد خارش در سطح ریش خواهد شد و در عرض دو تا سه هفته این حس خارش از بین خواهد رفت.

در طول این مدت ریش خود را با استفاده از چند قطره روغن زیتون و روغن جوجوبا و یا حتی روغن بچه مرطوب کنید. حتی می توانید از روغن های مخصوص ریش که در برخی از فروشگاهها عرضه می شوند استفاده کنید که بر لبه های تیز مو اثر گذاشته و خارش را به حداقل می رسانند.

شامپو کردن ریش

خارش در سطح ریش نشان می دهد که به تمیزی کامل احتیاج دارد در نتیجه صرفا شامپو را برای موهای سر استفاده نکنید بلکه می توانید از آن در شستشوی ریش خود نیز استفاده کنید. با این فراموش نکنید که نباید بطور منظم از شامپو برای ریش استفاده کنید زیرا برای ریش فرموله نیست. شما می توانید از یک شامپو بچه ملایم و یا صابون ریش دو تا سه بار در هفته استفاده کنید.

شما همچنین می توانید از محلول های ضدخارش ریش برای تمیز کردن آن استفاده کنید و به یاد داشته باشید که ریش خود را دو تا سه مرتبه در هفته بشویید و پس از مدتی متوجه خواهید شد که خارش آن از بین رفته است.

مرطوب کننده

در برخی از موارد با توجه به استفاده از یک شامپو یا مرطوب کننده یا نرم کننده همچنان ممکن است احساس خرش داشته باشید. این امر نشان دهنده آن است که پوست زیر ریش خشک مانده و نیاز به استفاده از یک مرطوب کننده احساس می شود. بنابراین جدای از نرم کننده مطمئن شوید که از مرطوب کننده 3 تا 4 مرتبه در هفته استفاده خواهید کرد تا احساس خارش شما در این نواحی کاهش یابد.

صابون مرطوب کننده

باقی ماندن مرطوب کننده بر روی ریش ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در شما شود. بنابراین به جای استفاده از یک مرطوب کننده می توانید ریش خود را با استفاده از صابون مرطوب کننده شستشو دهید.

کرم هیدروکورتیزون

این محصول اساسا یک کرم ضدخارش است که ممکن است شما را از دست مشکل خارش رهایی بخشد. کرم های هیدروکوتیزون در تسکین احساس خارش موثر خواهند بود.

کرم ضدقارچ

خارش ریش می تواند نشانه ای از عفونت قارچی باشد. یک شکل نادر از درماتوفیتوزیس وجود دارد که قارچ در مناطقی از صورت که دارای ریش است و مناطقی از گردن رشد می کند. با توجه به نوع عفونت مو شکننده می شود در نتیجه باید ریش را با کرم های ضدقارچ نظیر تربینافین و میکونازول درمان کرد. در موارد شدید درمان به شیوه خوراکی نیز پیش می رود تا مدت دو تا سه هفته.

کرم آکنه

مشکل می تواند موی فرور فته در پوست باشد که با توجه به شیوه ی نادرست اصلاح رخ خواهد داد. موی فرو رفته در پوست باعث ایجاد جوش در نواحی ریش می شود که در درمان آن باید از کرم های آکنه نظیر رتینوئید ، بنزوئیل پراکسید و یا اسید سالیسیلیک استفاده کرد. و در موارد شدید مصرف آنتی بیوتیک نیز توصیه می شود.