علاقه روزافزونی به روش افزایش دما (هایپرترمیا) وجود دارد. این روش اولین بار به طور موفقیت آمیز در درمان انسداد مردان مبتلا به سرطان پروستات به کار رفت و گرما درمانی (ترموتراپی) نیز نامیده می شود. در این روش پروستات بزرگ شده را در معرض گرما قرار می دهند. این روش به دو شیوه صورت می گیرد یا از طریق راست روده و یا از درون پیشابراه اما هر دو شیوه شامل منبع امواج میکروویو و دستگاه هدایتگر خنک کننده هستند.

چه تفاوتی بین دو شیوه گرما درمانی وجود دارد؟

در شیوه افزایش حرارت از طریق پیشابراه یک سوند فولی تغییر شکل یافته که حاوی یک آنتن میکروویو است از طریق پیشابراه وارد پروستات می شود و عمق بافت پروستات را تا 45 درجه سانتیگراد یا 113 درجه فارنهایت گرم می کند.

از درون سوند آب سرد جریان می یابد تا هم بیمار راحت تر بتواند این عمل را تحمل کند و هم از افزایش بیش از حد دما (واحتمالاً چروکیدگی یا مرگ بافتی) جلوگیری شود. این روش که یک ربع ساعت وقت می برد، می تواند در مطب یک اورولوژیست، تنها با بی حسی موضعی انجام شود.

در شیوه افزایش دما از طریق راست روده سوند حاوی اب سرد در راست روده گذاشته می شود. دمای بافت پروستات تا حدود 43 درجه سانتیگراد (109 درجه فارنهایت) بالا برده می شود. در این شیوه یک ربعی نیازی به بی حسی نیست اما این شیوه ملزومات بیشتری از شیوه افزایش دما از طریق راست روده دارد. این شیوه دوبار در هفته و در طول یک دوره یک ماهه یا دو ماهه انجام می شود.