داشتن موهای تمیز و مرتب در آراسته بودن ظاهر شما بسیار اهمیت دارد. برخی نکات اساسی که در بهداشت موها باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از :

پیش از صحبت کردن از صابونها، شامپوها و چگونگی انتخاب آنها، باید گروهی که موی شما بدان تعلق دارد معلوم شود. طریقه ی دقیق تعیین کردن گروه مو بدین شرح است که ابتدا سرتان را خوب با آب و صابون یا شامپوی مورد مصرف معمولیتان بشویید و 3 روز بعد بدون اینکه چیزی به سرتان مالیده باشید پوست خود را با انگشتان سبابه، به مدت یک دقیقه مالش دهید.

بعد سبابه تان را روی یک برگ کاغذ خیلی نازک فشار دهید. اگر از سبابه شما اثر چربی زیادی روی کاغذ نازک به جا ماند موی شما از گروه موهای چرب است و اگر چربی انگشت شما خیلی اندک بود موی شما از گروه موهای خشک می باشد و اگر اثر انگشت شما بر روی کاغذ نازک، خفیف و به قدر اثر انگشت عرق کرده شما در فصل تابستان بود موی شما از گروه طبیعی و معمولی است. با تعیین گروه مو، انتخاب صحیح نوع صابون، شامپو و سایر مواد پاک کننده و تقویت کننده مو با توجه به مشخصات مو به ویژه میزان چرب بودن آن باعث تقویت ریشه مو و سالم ماندن آن خواهد گردید.

تعداد دفعات صابون یا شامپو زدن نیز باید رعایت گردد زیرا شستشوی مو به دفعات خیلی زیاد با هر کیفیتی که مو داشته باشد می تواند در طول زمان منجر به اختلالات مو شود. در هر نوبت حمام نیز بهتر است شامپو را دو قسمت کرده تا بتوانید دوبار متوالی موها را شسته و هر بار با آب صاف و زلال آبکشی کنید. کسانی که حالت استثنایی داشته و بدلیل حساسیت شدید پوست سر، استعمال صابون یا شامپو را به سختی تحمل می نمایند، بایستی به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمایند تا دستورات لازم تجویز گردد.