انواع گیاهان، گلها و صمغ های چوب وجود دارند که حاوی روغن های خوشبوی فرار هستند. به آنها روغن های اصلی نیز گفته می شود. وقتی از روغن های فرار صحبت می کنیم، منظور روغنی است که در تماس با هوا به سرعت بخار می شود، در مقابل روغنی که چرب است، منظور این است ته نشین شده و در جایی که رسوخ کند باقی می ماند.

روغن اصلی در یک گیاه به آن یک بوی خوش و خصوصیت منحصربفردی می دهد. در صورتی که تحقیق در فهم عملکرد این روغن های فرار هنوز تحت بررسی است، ما می دانیم که یکی از اعمال اصلی آنها تدافعی است. آنها با خواص ضدمیکروبی بسیار قادر هستند میکروب های مضر و حشراتی که ممکن است ادامه حیات گیاه را به مخاطره اندازند دفع نمایند. همچنین تجربیات آزمایشگاهی نشان داده اند چگونه روغن های اصلی قادر هستند برخی از باکتری ها را از بین ببرند. این امر، روغن ها در مبارزه با عفونت های پوست، خراش ها ، بریدگی ها و زخم ها سودمند می سازد. آنها همچنین در تمام قرون در تهیه کرم ها و عطرها مورد استفاده قرار گرفته اند. برخی روغن های اصلی، که به یک روغن پایه برای ماساژ اضافه می شوند خواص ضدباکتری دارند که بافت پوست را حفظ می کنند و بنابراین قادر هستند از انتشار عفونت جلوگیری کنند. بعضی، از قبیل اسطوخودوس، یک عمل ضد درد نیز دارند، که مفید بوده و اغلب برای کاهش درد استفاده می شود.

خواص روغن هایی که در رایحه درمانی استفاده می شوند (1) از آنجایی که در ماساژ درمانی، روغن های اصلی جهت کمک به التیام بکار می روند، مهم است که شما از بعضی روغن ها که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، درک اساسی داشته باشید. اطلاعات زیر توصیف مختصری از خواص التیامی این روغن ها و کاربرد معمول آنها فراهم می نماید.

تخم بادیان : به عنوان یک مسکن در دستگاه عصبی عمل می کند، و همچنین در هضم غذا، تسکین نفخ شکم و سوءهاضمه عصبی مفید است. سرفه را برطرف نموده و به دفع خلط کمک می کند.

بنزوین : با کمک به دفع خلط سیستم تنفسی را بهبود می بخشد، ضمن اینکه سرفه را ساکت می کند، برای نشانه های شبه آنفلونزا، سرماخوردگیو خشونت حلق نیز مفید است.

ترنج : با عمل کردن به عنوان یک ضد افسردگی در دستگاه عصبی سودمند است؛ همین طور ممکن است به صورت رقیق شده به عنوان یک دوش برای درمان عفونت های ادراری و مهبلی به کار رود.

بابونه : اثر خاصی بر دستگاه عصبی و گوارشی دارد، به ویژه هنگام سوءهاضمه به دلیل فشار روحی و نگرانی؛ همچنین ممکن است به عنوان یک داروی خوب برای درد و به عنوان یک عامل ضدالتهابی مفید استفاده شود؛ اغلب برای تحریکات پوستی که با سرخی مشخص می شوند و جهت بی قراری و بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرد. مریم گلی : به دلیل اثر آن بر دستگاه تنفسی و عصبی، اغلب برای افرادی که سینه ضعیف دارند، به آسانی خسته می شوند و از کوتاهی تنفسی رنج می برند استفاده می شود. درخت سرو : عمدتا برای بهبود عملکرد سیستم گردش خون؛ تقویت دریچه های وریدی مورد استفاده قرار می گیرد. در حالاتی از قبیل واریس سیاهرگ ها مفید است و جریان خون را در سرتاسر بدن توسعه می دهد.

اوکالیپتوس : اغلب اوقات برای مشکلات و عفونت های تنفسی از قبیل سرماخوردگی و آنفلونزا که موکوس (بلغم) وجود دارد و در برونشیت ها بکار می رود.

رازیانه : اساسا برای بهبود گوارش، برطرف کردن نفخ، ورم شکم و ناراحتی مصرف می شود؛ ضمنا در رفع یبوست و نشانگان روده ی تحریک پذیر مفید است، و به عنوان یک مدر (ادرارآور) خوب مورد توجه قرار می گیرد.

گل شمعدانی: در حالیکه شخص را هوشیار و سرحال نگه می دارد، آرامش را توسعه می دهد؛ همچنین به عنوان یک روغن ضدالتهابی عالی مفید است و در حالات پوستی که با سرخی و خشکی مشخص می شود و به عنوان یک قابض خفیف به کار می رود.