mahsho sun4 مه شو: اشعه آفتاب که یکی از مهمترین علل ایجاد حیات و استمرار کره زمین می باشد، در سلامت بدن نیز تأثیرات شگرفی دارد؛ ازجمله با ایجاد ویتامین های ضروری برای رشد، بخصوص ویتامین D در استحکام و بازسازی استخوانها بخصوص در دوران کودکی نقش بسیار مهمی دارد.

با توجه به این مطلب و اهمیت نور آفتاب، همواره سؤالات بسیاری در این زمینه مطرح می شود . طی مصاحبه ای که با جناب دکتر محمد علی ارزاقی متخصص و جراح پوست ، لیزر و کاشت مو انجام دادیم، به توضیح این سوالات خواهیم پرداخت:

1- آیا تماس طولانی مدت با نور آفتاب می تواند مضر باشد؟ بررسی ها نشان داده اند که تماس طولانی مدت با نور آفتاب می تواند چین و چروک و پیری پوست را تسریع کرده و در ایجاد برخی تومورهای خوش خیم و بدخیم پوست مؤثر باشد. 2- با توجه به این که در دوران کودکی برای رشد و نمو و ساخت ویتامینهای ضروری نور آفتاب مورد نیاز می باشد، آیا مراقبت از آفتاب در این دوران نیز ضرورت دارد؟ پاسخ این است که هر چند تماسهای کوتاه مدت و ملایم با آفتاب در کودکان ممکن است مفید باشد اما تماس های شدید با نور آفتاب دراین دوران می تواند منجر به سرطان پوست در سنین بالاتر گردد. 3- آیا افتاب سوختگی خطرات دراز مدت بر روی پوست انسان دارد؟ همانطور که در پاسخ سؤال قبل مطرح شد، آفتاب سوختگی در سال های اولیه زندگی ممکن است منجر به سرطان های بدخیم بخصوص ملانوم (یکی از بدخیم ترین سرطان های پوست) در سنین بالاتر شود .همچنین آفتاب سوختگی مکرر می تواند سبب ایجاد لکه های قهوه ای در نواحی پوست در معرض آفتاب شود که lentigo(لنتیگو) نامیده می شود. 4- آیا اگر در سایه به سر ببریم، به طور کامل در مقابل اشعه آفتاب ایمن هستیم؟ در پاسخ باید گفت که سایه فقط می تواند سبب کاهش 40-50 در صد اثرات مضر اشعه آفتاب شود؛ بنابراین، حتی در سایه نیز باید از عوامل محافظتی مناسب و ضد آفتاب استفاده نمود. 5- آیا ضد آفتاب در طول روز نیاز به تجدید دارد؟ در حال طبیعی ضد آفتاب هر 2 تا 3 ساعت باید تجدید شود و هرچه رنگ چهره سفیدتر و روشن تر باشد، توصیه می شود ضد آفتاب سریعتر تکرار گردد. پس از شنا و تعریق شدید نیز ضد آفتاب باید فورا" تجدید شود. 6- سؤال بسیار مهمی که اغلب مطرح می گردد این است که چه ضایعات رنگدانه ای پوست نیاز به مراجعه به متخصص پوست برای بررسی بیشتر دارد؟ در پاسخ باید گفت در موارد زیر ضایعات رنگدانه ای از جمله خال یا لک های پوستی نیاز به بررسی دقیق توسط متخصص پوست دارند: 1. اندازه ضایعه در خال های مسطح پوست بیشتر از 7-6 میلی متر باشد. 2. رنگ سطح آنها غیر یکنواخت باشد بطوری که برخی نقاط پر رنگ تر و برخی نقاط کم رنگ تر باشد. 3. حاشیه ضایعات مضرس و نامنظم باشد. در این موارد ممکن است شما نیاز به نمونه برداری ضایعه پوستی توسط متخصص پوست داشته باشید. 7- کاربردی ترین سؤال این است که چگونه از بروز ضایعات ناشی از آفتاب پیشگیری نمائیم ؟ در پاسخ باید گفت که تماس با نور آفتاب باید محدود شود؛ از آنجائی که در ارتفاعات شدت اشعه ماوراء بنفش آفتاب افزایش می یابد، کوهنوردان و افرادی که در مناطق کوهستانی زندگی می کنند نیاز به مراقبت بیشتری دارند. وجود برف در مناطق کوهستانی سبب افزایش انعکاس اشعه ماوراء بنفش می شود. در این موارد، پوست نیاز به مراقبت بیشتری دارد. در مناطق کوهستانی و پر برف برای پیشگیری از آب مروارید چشم باید از عینک دارای فیلتر UV (ماوراء بنفش) استفاده نمود. بهتر است از شیر خواران تا 6 ماهگی با استفاده از عوامل فیزیکی مانند کلاه و لباس مناسب محافظت شود. لباس ها بهتر است کاملا پوشیده بوده و رنگ روشن و ترجیحا سفید داشته باشند تا اشعه کمتری را جذب نمایند. کالسکه شیر خواران باید مجهز به چتر محافظ باشد. پس از 6 ماهگی می توان کرم های ضد آفتاب مخصوص کودکان را برای آنها به کار برد.

با تشکر و قدردنی از دکتر محمد علی ارزاقی متخصص و جراح پوست ، لیزر و کاشت مو