همه ی ما به دنبال ناخن هایی محکم ، ضخیم و زیبا هستیم . اما معمولا فعالیت های روزانه و سبک زندگی به گونه ای است که ناخن ها آسیب می بینند و شکننده می شوند .

با این وجود که محصولات زیادی برای تقویت ناخن ها وجود دارند و برخی از آنها نیز واقعا مفید هستند ، رشد ناخن های سالم و محکم به کوچکترین عادت ها در زندگی روزانه شما بستگی دارد . ما در این مطلب چند مورد از مهمترین نکاتی را مطرح می کنیم که برای حفظ سلامت و استحکام ناخن ها وپیشگیری از آسیب دیدگی آنها به مفید هستند . با رعایت این نکات از مانیکور خود نیز لذت خواهید برد.

تماس ناخن با آب را به حداقل برسانید

وقت شستن دست ها حتما دستکش بپوشید و همچنین در حمام اجازه ندهید دستها طولانی مدت در آب بمانند. مثلا دست ها را زیاد در آب وان قرار ندهید.

اما زیاد آب بنوشید

یکی از مهمترین رازهای زیبایی و جوانی پوست ، مو و ناخن ، آبرسانی است . در طول روز آب زیاد بنوشید و در این صورت احساس شادابی بیشتری خواهید داشت . البته به طور کلی حفظ یک رژیم غذایی متعادل و حاوی میزان مناسبی از پروتئین سلامت ناخن ها را ارتقاء می بخشد .

ناخن های خود را تا حد امکان کوتاه نگه دارید

اگر ناخن های شما ضعیف هستند ، با کوتاه کردن مرتب آنها را مستحکم کنید . احتمال شکستن ناخن های کوتاه کمتر است ، زیرا با کاهش سطح ، ناخن ها به آب و مواد مغذی کمتری احتیاج دارند و کمتر در معرض مواد شیمیایی قرار می گیرند. فقط موقع کوتاه کردن ، ناخن گیر را در یک جهت حرکت دهید ، در غیر این صورت لبه ی ناخن ها پوسته پوسته و شکننده خواهند شد .

کرم دست و روغن های مفید را فراموش نکنید

اگر از کرم های مرطوب کننده استفاده نمی کنید ، باید بدانید مشکلات کوچکی نظیر بیرون زدن ریشه ی ناخن و ناخن های خشک و شکننده مقدمه ای برای مشکلات بزرگتر، مثل پوسته پوسته شدن سطح ناخن ها ، هستند. به جای گرفتن ریشه های ناخن ، که اگر درست انجام نشود دردناک و حتی بستری برای رشد باکتری های خواهد شد ، از مواد نرم کننده ی کوتیکول های ناخن استفاده کنید تا ریشه ها به جای خود باز گردند. به طور کلی استفاده از کرم و روغن برای مرطوب نگه داشتن کوتیکول های ناخن ضروری است .

از ماسک های خانگی ناخن استفاده کنید

بسیاری از خانم ها برای مرطوب کنندگی و افزایش استحکام ناخن ها ، انشگتان را برای مدتی در روغن زیتون، روغن نارگیل ، روغن آرگان ، روغن ویتامین E و روغن کرچک قرار می دهند . این روغن ها تاثیر گزار هستند. کافی است روغن را در ظرفی کوچک بریزید ، ناخن ها را برای ده دقیقه در روغن نگه دارید ، سپس روغن را روی ناخن ها ماساز دهید . این کار به افزایش جریان خون بستر ناخن کمک می کند . البته برای جذب بیشتر مواد مغذی ، بهتر است روغن را شبها به ناخن بزنید و یک دستکش بپوشید و اجازه دهید روغن تمام شب روی ناخن ها بماند.

از ضد عفونی کننده های دست حاوی الکل بپرهیزید

الکل ناخن ها را خشک می کند ، پس بعد از شست و شوی دست ها حتما از یک کرم مرطوب کننده ی دست استفاده کنید.

موقع شست و شو مراقب دست ها باشید

اگر ناخن ها در معرض مواد شیمیایی و شوینده های قوی قرار گیرد ، ضعیف می شوند . با پوشیدن دستکش حین انجام کارهای خانه از ناخن ها مراقبت کنید .

از ناخن های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید !

حتی کارهای ساده ای مثل باز کردن در قوطی نوشابه و یا تراشیدن لایه ی روی بارکد کالا ها به ناخن ها فشار زیادی وارد می کند و موجب شکسته و پوسته شدن آنها گردد .