اگر به دنبال بیماری شدید لثه یا پوسیدگی دندان ها تمام دندان های خود را از دست داده باشید دندان پزشک شما یا متخصصی که به او متخصص پروتز دندان می گویند می تواند یک سری دندان های مصنوعی را برای شما درست کند.

این دندان های مصنوعی هرگز جایگزین عمل و احساس دندان های طبیعی نخواهند شد، اما به طور قطع بهتر از نداشتن هستند. از آنجا که سقف دهان (کام سخت) توسط دندان های مصنوعی فوقانی پوشیده می شود، بخشی از حس مربوط به خوردن را از دست می دهید، به جز این، دندان های مصنوعی مانع از آن می شوند که بتوانید هر آنچه را دوست دارید میل کنید. خوردن غذاهایی مثل بلال ذرت، سیب خام و کامل و شکلات سفت، دشوار خواهد بود چون فشار ناشی از گاز زدن یا جویدن این مواد باعث شل شدن دندان ها می شود.

نسبت به دندان های طبیعی که محکم به فک می چسبند، این دندان ها قادر به اعمال فشار بسیار کمتری حین جویدن غذا هستند. اگر دندان مصنوعی به خوبی جاسازی شود، معمولاً نیاز به مواد چسباننده دندان ندارد.

جرم گیری دندان ها

هر قدر نسبت به مراقبت از دندان ها دقیق باشید، باز هم احتمال دارد تا حدودی دچار پلاک و سنگ های دندانی بشوید هر 6 تا 12 ماه یکبار برای جرم گیری دندان ها به دندان پزشک خود مراجعه کنید. اگر مبتلا به التهاب دور دندان هستید یا سرعت دچار تجمع مقدار زیاد رسوبات دندانی می شوید با فواصل کمتر به دندان پزشک مراجعه کنید.

پروتزهای دندانی

از بین داستان های زیادی که درباره پدر آمریکا وجود دارد. در یک افسانه مشهور گفته شده که جرچ واشنگتن دندان های چوبی داشته است. واشنگتن در بیشتر طول عمرش از بیماری دندان و ریختن دندان ها رنج می برده است و در زمان انجام مراسم تحلیف ریاست جهموری تنها یک دندان برای وی باقی مانده بود. دندان های مصنوعی بخش مهمی از زندگی واشنگتن بودند اما برخلاف این اعتقاد قدیمی آنها هرگز از چوب ساخته نشده بودند. عاج فیل، شیرآبی و اسب آبی و سایر مواد مثل دندان گاو برای ساختن دندان های مصنوعی وی به کار رفته بود. آنها با کمک فنرهای فلزی که درد مشقت بازی ایجاد می کرد به دهان وی متصل می شدند.