اگر یک دندان دایمی از دست برود، باید بدون تأخیر آن را جایگزین کرد. دندان های شما طوری قرار گرفته اند که هر دندان جای خود را دارد و به دندان مجاور کمک می کند که در راستای صحیح خود باقی بماند. اگر شما دندانی را از دست بدهید و آن را جایگزین نکنید، دندان های مجاور آن به تدریج به سمت فضای باز رانده شده با کج می شوند این حالت باعث تغییر آرایش دندانی و جفت شدگی آنها شده و گاهی جویدن را دشوار می کند.

دندان پزشک به شما خواهد گفت چه نوع از دندان های مصنوعی ناکامل می تواند به بهترین وجه نیاز شما را برآورده می کند. اگر در دو طرف دندان یا دندان های از دست رفته، دندان های سالمی داشته باشید دندان مصنوعی ناکامل ثابت (غیرقابل برداشت) یا پل دندانی راه درمان مناسبی خواهد بود.

در این روش دندان های سالم واقع در هر طرف دندان یا دندان های از دست رفته، بازسازی می شوند و روی آنها روکش گذاشته می شود. سپس روکش ها و دندان (با دندان های) مصنوعی به یکدیگر وصل می شوند و پل به دو دندان حمایت کننده واقع در دو طرف محکم می شود.

نوع دیگری از وسایل مصنوعی، دندان مصنوعی ناکامل قابل برداشت (متحرک) است. در این نوع، دندان های مصنوعی به یک پایه فلزی یا پلاستیکی متصل شده اند و توسط قلاب ها با سایر ابزار نگهدارنده به دندان های طبیعی باقیمانده وصل شده و در جای خود ثابت می شوند. دندان های مصنوعی ناکامل قابل برداشت (متحرک) معمولاً ارزان تر از انواع ثابت هستند و در صورت افتادن سایر دندان های مجاور، می توان دندان های مصنوعی دیگری را به آنها اضافه کرد.

ممکن است غذا بین دندان های مصنوعی ناکامل به دام افتد به خصوص اگر به خوبی جایگذاری نشده باشند، از آنجا که ذرات باقیمانده غذا باعث ایجاد پلاک، رسوب بیماری لثه و پوسیدگی دندان های سالم می شوندرعایت بهداشت دهان بسیار مهم است. اگر دندان مصنوعی ناکامل، غیرقابل برداشت است به دقت آنها را نخ دندان کشیده و مسواک بزنید و در صورتی که قابل برداشت است بعداز هر وعده غذا دندان را خارج کرده و آن و سایر دندان های مجاورش را به دقت مسواک بزنید هنگام خواب این دندان ها را خارج کنید چون بافت لثه نیاز به استراحت دارد.