هدف اصلی از جمع آوری و دفع صحیح زباله، سالم و تمیز نگه داشتن محیط است و مخصوصاً به منظور جلوگیری از ازدیاد حشرات و جوندگان (مگس، موش و ....)، صورت می گیرد.

ترکیب زباله (انواع زباله)

بطور کلی زباله ممکن است از مواد مختلف و به شرح زیر تشکیل شده باشد :

پس مانده مواد غذایی : این مواد پس از تخمیر، متعفن شده، باعث جلب حشرات و موشها می گردد. آشغال : به تمام مواد فساد ناپذیر (بجز خاکستر) اطلاق می شود و شامل مواد قابل سوختن مانند : کاغذ، چوب، مقوا و مواد غیرقابل سوختن مانند : تکه های فلز، قوطی کنسرو یا شیشه است. خاکستر: عبارت از باقیمانده مواد قابل سوختن مانند : زغال سنگ، چوب و سایر مواد سوختنی جامد دیگر است. خاکستر اهمیت بهداشتی مخصوصی ندارد، مگر آنکه جمع آوری و حمل نادرست است آن سبب پراکنده شدن ذرات آن در محیط می شود. جسد حیوانات مرده زباله کوچه و خیابان (خارکروبه) مواد زائد صنعتی

دفع صحیح فاضلاب فضولات انسانی باید به نحوی دفع و جمع آوری شود که :

موجب آلودگی سطح خاک نشود، بدین معنی که مستراح باید دارای چاله باشد تا مدفوع در آن قرار گیرد و به سطح خاک نرسد. موجب آلودگی آبهای زیرزمینی نشود. باعث آلودگی آبهای سطحی نشود. مگس و سایر حشرات و حیوانات به آن دسترس پیدا نکنند. فضولات پس از دفع از بدن باید حدود 6 ماه در داخل چاه بماند تا مراحل تجزیه و فساد در آن پایان پذیرد و میکروب ها و تخم انگل های بیماری زا تابود شود؛ آن وقت می توان از آن به عنوان کود در کارهای کشاورزی استفاده کرد. مستراح ساده بوده، متعفن و بدنما نباشد.

در شهرهای بزرگ دفع فضولات انسانی از وضعیت انفرادی خارج شده، به صورت سیستم دسته جمعی در می آید که آن را گنداب رو گویند. برای دفع فاضلاب شهرها، کارخانه های تصفیه نیز درست می کنند که «اگو» نامیده می شود. این سیستم کاملاً برعکس دستگاه لوله کشی و تصفیه آب مشروب شهرهاست، یعنی فاضلاب را از منازل جمع آوری کرده، پس از تصفیه به رودخانه ها یا دریاچه ها می ریزد.