دستگاه تناسلی زنان

توصیه می شود در حین مطالعه این قسمت برای فهم بهتر مطلب و درک ارتباط اجزاء مختلف دستگاه تناسلی زنان ضمن مطالعه هر قسمت به شکل شماره 3 و شماره 4 مراجعه نمایید.

دستگاه تناسلی در زنان نیز مانند مردان به دو قسمت داخلی و خارجی تقسیم می شود.

اعضاء تناسلی خارجی در زنان فرج نامیده می شود و شامل همه اعضاء قابل مشاهده از خارج است.

اعضاء تناسلی داخلی شامل مهبل، رحم، لوله های رحمی و تخمدانها هستند.

اندام تناسلی خارجی

برجستگی عانه

همانطور که از نام آن پیداست قسمتی است برجسته و پر از چربی که بر روی مفصل عانه (قسمت سفتی که درست در خط وسط بدن و در زیر شکم لمس می شود) قرار دارد و در هنگام بلوغ در دختران موهای زبری بر روی آن می روید. در امتداد برجستگی عانه لبهای بزرگ قرار دارند.

لبهای بزرگ

دو لایه گرد از بافت چربی هستند که روی آنها را پوست پوشانده است که بعد از بلوغ روی این پوست مو خواهد روئید. لبهای بزرگ از برجستگی عانه به سمت پایین ادامه می یابند و در زنان بزرگسال و بعد از زایمانهای مکرر لبهای بزرگ برجستگی خود را از دست می دهد و شروع به کوچک شدن می کند. لبهای بزرگ در کودکان و زنانی که تا بحال زایمان نکرده اند معمولاً خیلی نزدیک به هم قرار دارند و بافتهای زیر خود را کاملاً مخفی نگه می دارند اما در زنانی که چند بار زایمان کرده اند ممکن است از هم کاملاً باز شده باشند.

لبهای کوچک

وقتی لبهای بزرگ از هم دور نگه داشته شوند دو قسمت صاف به رنگ قرمز مشاهده می شوند که همان لبهای کوچک هستند. از لحاظ اندازه و شکل گوناگونی زیادی در لبهای کوچک وجود دارد. هر لب کوچک ظاهر مرطوب و قرمز رنگی داردو بر روی آن هیچ موثی نمی روید. لبهای کوچک دارای رشته های عصبی فراوانی هستند و از لحاظ تحریک جنسی بسیار حساس می باشند این لبها در سمت بالا به هم متصل شده و در محل اتصال آنها برجستگی کوچکی بنام کلیتوریس (تاجک یا چوچوله) قرار می گیرد. روی کلیتوریس را پوستی می پوشاند بنام حشفه یا پره پوس که شبیه حشفه روی آلت تناسلی مردان ختنه نشده است.