آیا نگران ایجاد چین و چروک و خطوط بر روی پیشانی خود هستید ؟ مه شو در این مقاله به علل ایجاد چین و چروک در پیشانی و نحوه خلاصی از آنها می پردازد. چین و چروک ها به دو دسته استاتیک و دینامیک طبقه بندی می شوند. زمانی که جوان هستیم ، پوستمان انعطاف پذیر است. خطوط ظریفی که در حین اخم کردن ، خندیدن و یا لبخند زدن بر روی صورت ما ظاهر می شوند به محض توقف در انجام این فعالیت ها ناپدید می شوند که به این موارد چین و چروک های دینامیکی می گوییم. بعلاوه چین و چروک های استاتیک بعلت افزایش سن نمایان می شوند زیرا با افزایش سن تولید کلاژن و الاستین نیز کاهش می یابد و پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. هنگامیکه ما بار ها و بارها به صورتمان حالت های گوناگون می دهیم شیاری که در زیر پوست ایجاد می شود بطور دائم بر روی پوست می ماند. چین و چروک های پیشانی به دو نوع تقسیم می شوند. خطوط GLABELLAR که عموما بعنوان خطوط اخم یا خطوط شبیه عدد یازده ـ خطوط عمودی که بین دو ابرو وجو دارد ـ شناخته می شود و همچنین خطوط افقی که در سرتاسر پیشانی وجود دارند.

خلاص شدن از چین و چروک پیشانی

عضلات تقلیدی ، که عموما بعنوان عضلات صورت شناخته شده انددر واقع عضلات کنترل حالات صورت می باشند. این عضلات توسط اعصاب صورت کنترل می شوند. وقتی این عضلات منقبض می شوند منجر به تشکیل یک شیار در زیر سطح پوست می شوند. این خطوط و یا چین بعلت تشکیل شیار در زیر پوست ، کم کم بر روی پوست نمایان می شوند. این خطوط با افزایش سن بیشتر نمایان می شوند. در حالیکه پیری اجتناب ناپذیر است باید تمام اقدامات ممکن برای جلوگیری از پیری زودرس انجام گیرد.

انجام ورزش صورت

برای افزایش سلامت جسمی و روحی خود می توانید یوگا و مدیتیشن انجام دهید و یا همچنین می توانید یکسری ورزش های خاص برای تقویت عضلات صورت خود انجام دهید. در اینجا یک نمونه از این تمرینات ساده را بیان می کنیم که انجام آن بسیار آسان است. به آرامی استخوان پیشانی خود را با انگشت سبابه و یا انگشت شست بگیرید. ابروان خود را بالا ببرید سپس با اعمال فشار کم با استفاده از انگشت خود و با فشار سعی در پایین آوردن ابرو نمایید. این حرکت را 5 مرتبه انجام دهید. تمرین ساده دیگر اینکه ابروان خود را تا جاییکه امکان دارد بالا ببرید و مطمئن شوید که چشمتان کاملا باز است و تکرار این تمرین تا 5 مرتبه توصیه میشود.

به حداقل رساندن قرارگرفتن در معرض خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از شایع ترین علل مشکلات پوستی متنوع نظیر تیره شدن رنگ پوست ، ایجاد لکه و یا پوست خشن است. بعلاوه اشعه ماوراءبنفش خورشید اثر مخربی بر روی پوست شما دارد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراءبنفش خورشید می تواند باعث از بین رفتن کلاژن و الاستین شود و در نتیجه این امر پیری زودرس را بدنبال دارد. اگر باید در روزهای آفتابی از خانه خارج شوید استفاده از کرم ضد آفتاب و یا کلاه را فراموش نکنید. اگر باید مدت زمان طولاتی در خارج از خانه باشید مطمئن شوید که به میزان کافی آب می نوشید. همچنین مرطوب نمودن پوست را فراموش نکنید.

کرم های ضد چین و چروک

اگر چین و چروک های موجود در پیشانی شما برجسته شده اند ، بهترین گزینه مشورت با متخصص پوست می باشد. متخصصین پوست معمولا کرم های ضد چروک را تجویز می کنند. بطور کلی این کرم حاوی اسیدهای هیدروکسی است که می تواند به از بین بردن لایه های بالایی پوست کمک نماید. همچنین شما صورتی جوان خواهید داشت اگر که کرم قادر به ارتقاء رشد سلول های پوستی جدید باشد. بنابراین کرم های پوست می توانند تا حدودی به درمان چین و چروک های پیشانی کمک نمایند. شما همچنین می توانید برای نرم و انعطاف پذیر نگه داشتن پوست خود آلوئه ورا ، عسل ، روغن زیتون و یا روغن بادام را بر روی پوست خود بمالید.

تزریق بوتاکس یا جراحی زیبایی

چین و چروک ها زمانیکه ساختار صورت شروع به خم شدن می نماید ، ظاهر می شوند. خطوط خنده نیز بعلت کاهش در تولید کلاژن و الاستین شکل می گیرند. تزریق بوتاکس به صاف شدن خطوط و چین و چروک ها کمک شایانی می نماید که این سبب فلج شدن عضلات پیشانی بطور موقت می شود و تا زمانی که حرکت عضلات با دشواری همراه است پوست صاف می ماند. لایه برداری شیمیایی نیز در خلاص شدن از شر چین و چروک ها به شما کمک می نماید. پر کننده های پوستی و یا تزریق کلاژن نیز می تواند به از بین بردن چین و چروک و یا خطوط عمیق پوست کمک نماید. افرادی که به از بین بردن چین و چروک های صورت خود مشتاق هستند می توانند جراحی کشیدن پوست صورت را انجام دهند.

ترک سیگار

سیگار کشیدن می تواند منجر به پیری زودرس شود. سیگار کشیدن باعث می شود رگ های خونی موجود در اپیدرم منقبض شده و در نتیجه جریان خون در سطح پوست محدود می شود. مواد شیمیایی موجود در دخانیات نیز ممکن است به کلاژن و الاستین صدمه بزند. بنابراین افرادی که سال های متمادی است سیگار می کشند قطعا بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به چین و چروک و گسترش آنها هستند. سم حاصل از سیگار که در تماس با پوست قرار می گیرد باعث خم شدن پوست صورت می شود.

انتخاب شیوه زندگی سالم ، رژیم غذایی سالم و کمتر در معرض خورشید قرار گرفتن از جمله عواملی هستند که سبب داشتن پوستی زیبا و جوان می شوند.