fr26

مه شو: هنگامی که پوست، زیاد در معرض نور خورشید قرار می گیرد، سلول های ملانوسیت بیشتری تولید می شوند که به دلیل وجود آنها، رنگ پوست تیره تر می گردد. قسمت هایی از پوست که تیره می شوند، تحت عناوینی مانند لکه های قهوه ای، لکه های سن، خال های تیره، لکه های خورشیدی و لکه های کبدی شناخته شده اند.

معمولا این لکه ها در قسمت هایی از پوست نمایان می شوند که در معرض دید هستند؛ مانند صورت، پشت، گردن، قفسه سینه، شانه ها و دست ها. از عوامل ایجاد کننده این لکه های قهوه ای می توان به نور خورشید، پیری، ژنتیک، یائسگی، بارداری، استرس، مراقبت های اشتباه پوست، کبد ضعیف، رنگدانه سازی بیش از حد پوست، کمبود ویتامین C و B12 ، سیگار، سرطان، درماتیت، دیابت و مانند آن اشاره کرد.

لکه های قهوه ای بی ضرر هستند اما از آنجا که در ظاهر افراد تأثیرگذار می باشند، اکثرا در فکر بهبود و خلاصی از آنها هستند. برای روشن و کمرنگ کردن این لکه ها، چند راه درمانی طبیعی، ساده و آسان وجود دارد که می توانید در خانه آنها را امتحان نمایید؛ البته برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید صبور باشید زیرا این لکه ها در عرض یکی دو هفته از بین نمی روند.

1- آب لیمو:

آب لیمو دارای خاصیت سفید کنندگی است؛ به همین دلیل می تواند به روشن و کمرنگ شدن لکه های قهوه ای کمک کند. فقط کافیست که آب لیمو را مستقیما روی ناحیه آسیب دیده پوست قرار دهید و پس از نیم ساعت، پوست خود را با آب سرد بشویید. این عمل را 2 ماه و روزانه 2 بار انجام دهید تا به نتیجه برسید. کسانی که پوست حساس دارند، بهتر است آب لیمو را با آب رقیق کنند و یا به آن گلاب یا عسل اضافه کنند و سپس از آن ترکیب، بر روی لکه ها استفاده نمایند.

یک راه دیگر استفاده از آب لیمو به این صورت است که شکر را در آب لیمو حل کرده و سپس آن را روی لکه ها قرار دهید. اجازه دهید این ترکیب به مدت نیم ساعت روی پوست شما بماند و سپس آن را بشویید. با انجام این عمل، به زودی از دست لکه های قهوه ای راحت خواهید شد.

2- دوغ:

دوغ حاوی اسید لاکتیک است که برای پوست بسیار مفید می باشد، بنابراین، دوغ می تواند کمک بسیار مؤثری در رفع لکه های قهوه ای بکند. کمی دوغ را با کمک پنبه ای تمیز بر روی لکه ها بمالید و چند دقیقه ای بگذارید دوغ روی پوست شما بماند و سپس آن را با آب بشویید. با گذشت زمان، لکه های قهوه ای محو خواهند شد.

کسانی که پوست چرب دارند و یا از آکنه رنج می برند، می توانند کمی آب لیمو به دوغ اضافه کنند. روش دیگری نیز برای استفاده از دوغ وجود دارد؛ به این صورت که، 4 قاشق چایخوری دوغ را با 2 قاشق چایخوری آب گوجه فرنگی مخلوط کنید و سپس این مخلوط را بر روی پوست آسیب دیده قرار دهید. این کار نیز به کاهش لکه های تیره کمک خواهد کرد.

3- ماست:

ماست یک راه درمانی مطمئن، آسان و طبیعی روشن کردن لکه های قهوه ای است. کمی ماست را به مدت 20 دقیقه بر روی لکه ها قرار دهید. بگذارید ماست روی پوست شما خشک شود و سپس آن را با آب سرد بشویید. برای اینکه سریعتر به نتیجه برسید، قبل از خواب، مقداری ماست را روی لکه ها بمالید و اجازه دهید که در تمام طول شب روی پوست شما بماند.

متناوبا می توانید با مخلوط کردن 1 قاشق غذاخوری ماست ساده و 2 قاشق غذاخوری آرد جوی دو سر و 1 قاشق چایخوری آب لیموی تازه، ترکیبی مؤثر برای درمان لکه های قهوه ای تهیه نمایید. این ترکیب را نیم ساعت بر روی لکه ها قرار دهید و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید. بعد از آن حتما از مرطوب کننده استفاده کنید. این روش درمانی را روزی یکبار و به مدت 1 تا 2 ماه ادامه دهید.

4- آلوئه ورا:

آلوئه ورا برای درمان سوختگی های جزئی بسیار مفید می باشد. آن را برای درمان لکه های قهوه ای نیز می توان به کار برد. به این صورت که ژل آلوئه ورای تازه را روی لکه ها بمالید. حدودا نیم ساعت بگذارید ژل روی پوست بماند و سپس با آب سرد پوست خود را بشویید. این عمل را روزی 2 بار و به مدت 1 ماه ادامه دهید تا شاهد بهبود لکه ها باشید.

چنانچه ژل آلوئه ورا در دسترس شما نیست، می توانیداز آب آن استفاده کنید. می توانید برای داشتن پوستی سالم، 2 قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا را زمانی که معده شما خالی است، بنوشید.

5- روغن کرچک:

روغن کرچک دارای خواص درمانی قوی می باشد و می تواند به طور مؤثری در رهایی از لکه های قهوه ای مورد استفاده قرار گیرد. با یک تکه پنبه تمیز، روغن کرچک را به آرامی و برای چند دقیقه ای بر روی لکه ها ماساژ دهید. سعی نمایید این عمل را 1 بار صبح و 1 بار شب انجام دهید. چنانچه این روش طبیعی را پیگیری کنید و در انجام آن هیچ کوتاهی ننمایید، لکه های قهوه ای شما محو خواهند شد.

در کنار روغن کرچک می توانید از روغن ویتامین E، روغن نارگیل، روغن زیتون و یا روغن بادام نیز برای درمان لکه های قهوه ای، استفاده کنید.

6- چوب صندل:

چوب صندل به عنوان یک عامل ضد پیری و ضد عفونی کننده محسوب می گردد که می تواند لکه های قهوه ای را نیز درمان کند. با پودر چوب صندل، گلاب، گلیسیرین و آب لیمو ترکیبی را تهیه نمایید. سپس این ترکیب را روی پوست گذاشته تا خشک شود. بعد از آن، پوست خود را با آب سرد بشویید.

این عمل را روزی 1 بار انجام دهید تا نقاط و لکه های تیره پوست از بین بروند. در کنار انجام این عمل، روزانه می توانید نواحی آسیب دیده را قبل از خواب با روغن چوب صندل ماساژ دهید و بگذارید این روغن، تمام طول شب روی پوست بماند.

7- ترب کوهی ( ریشه خردل):

ترب کوهی یک گیاه فوق العاده برای رفع کک و مک و لکه های سن می باشد و موجب می شود پوستی بی عیب و نقص داشته باشید. می توانید خمیری از ترب کوهی تهیه نمایید و آن را روی پوست خود بمالید.

روش درمانی دیگر به این صورت است که ترب کوهی رنده شده را با سرکه سیب یا دوغ در یک ظرف شیشه ای مخلوط کنید و اجازه دهید تا 2 هفته بماند. پس از گذشت 2 هفته، مخلوط را صاف کرده و با کمک یک تکه پنبه، آن را روی مناطق آسیب دیده قرار دهید و حداقل 1 ماه و روزی 3 بار این روش درمانی را دنبال کنید. خواهید دید که کک و مک و لکه های قهوه ای محو خواهند شد.

8- پاپایا:

پاپایا حاوی آنزیم هایی است که در از بین بردن لکه های سن، لکه های پوست، آکنه و غیره مفید هستند. یک قاشق غذاخوری پاپایای تازه و خام را رنده کرده و آن را روی لکه های قهوه ای بمالید. بگذارید پاپایا به مدت 20 دقیقه روی پوست بماند. سپس پوست خود را با آب ولرم بشویید. پس از انجام این کار، پوست شما روشن تر به نظر خواهد رسید.

این روش درمانی را روزی 2 بار انجام دهید تا لکه ها محو گردند. کسانی که به پاپایا حساسیت دارند، بهتر است اول به مدت 24 ساعت، پاپایا را روی قسمتی از پوست خود تست کنند تا در صورت عدم حساسیت به آن، این روش را دنبال نمایند.

9- کشمش بی دانه قرمز(مویز):

از کشمش بی دانه قرمز نیز، می توانید در رفع لکه های قهوه ای کمک بگیرید. یک چهارم فنجان کشمش بی دانه قرمز و نارس را با 1 قاشق غذاخوری عسل خالص مخلوط نمایید. این ترکیب را به مدت نیم ساعت روی پوست خود بگذارید و سپس آن را با آب گرم بشویید. بعد از آن، کمی آب لیموی تازه و رقیق را روی پوست خود بمالید.

راه دیگر استفاده از کشمش بی دانه قرمز این است که آب آن را به مقدار مساوی با آب لیمو، آب پرتقال و آب جعفری مخلوط کنید. روزی 1 بار آن را روی لکه ها بمالید تا آنها را محو نمایید.

10- پیاز:

راه درمانی ساده دیگری برای رهایی از لکه های قهوه ای، آب پیاز است. روزی 2 تا 3 بار برش های پیاز را روی پوست خود بمالید. ماهیت اسیدی و خاصیت سفید کنندگی پیاز، باعث می شود لکه های قهوه ای محو گردند. می توانید 1 قاشق آب پیاز را با 2 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و سپس آن را به مدت 15 دقیقه روی لکه ها قرار دهید. در آخر، صورت خود را خوب بشویید تا بوی پیاز کاملا از بین برود. در کنار آب پیاز، می توانید آب سیر را نیز امتحان نمایید.