سوزش واژن که یکی از شاخص های عفونت های واژینال است در بسیاری از بانوان مشاهده می شود.از شایع ترین دلایلی که خانوم ها به پزشک متخصص زنان مراجعه می کنند عفونت های واژینال است. سوزش پوست واژن ممکن است به دلیل انتخاب نوع لباس و یا واکنش به محرک های شیمیایی نظیر پماد ، اسپری زنانه ، مواد شوینده و یا محصولات پیشگیری از بارداری باشد.اگر با استفاده از روش های خانگی نتوانستید سوزش ، تاول و یا خونریزی آن را متوقف کنید حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.

تعویض لباس

در میان ساده ترین راههای درمان خانگی سوزش پوست ناحیه واژن تعویض لباس یکی از آنها می باشد. پوشیدن شورتی که در بافت آن از پلاستیک یا نایلون استفاده شده است و یا پوشیدن طولانی مدت جوراب شلواری و یا شلوارهای تنگ باعث تجمع رطوبت در ناحیه واژن شده که این امر باعث سوزش پوست این ناحیه در بانوان می شود. سعی کنید لباس های زیر خود را در جنس های نخی یا پنبه ای خریداری کنید که به جذب رطوبت و گردش هوا در ناحیه واژن کمک می کنند.

ماست

حدود 75% از زنان دچار عفونت مخمر می شوند.این عفونت با رشد بیش از حد قارچی بنام کاندیدا همراه است که باعث تحریک مهبل و واژن می شود.ماست به بازگرداندن باکتری های مفید به بدن کمک می کند. ممکن است زنانی که عفونت قارچی مزمن را تجریه کرده اند به وسیله ماست درمان شده باشند. مصرف ماست و قرص لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس برای جلوگیری و درمان سوزش پوست واژن بخصوص در حین مصرف آنتی بیوتیک توصیه می شود.

حمام و آنتی هیستامین ها

سوزش پوست واژن ممکن است بدلیل بهداشت ضعیف ، تعریق بیش از حد و یا استفاده از لوازم آرایش معطر صورت گیرد.شستن ناحیه واژن بدرستی - از جلو به سمت عقب بطوریکه باکتری های مقعد به سمت واژن حرکت نکنند - به تمیز نگه داشتن آن قسمت کمک خواهد کرد و حتی ممکن است از عفونت های واژینال جلوگیری نماید.زمانی که خارش واژن رخ می دهد به بانوان توصیه می شود که حمام کرده و آنتی هیستامین خوراکی مصرف نمایند.