پوسته پوسته شدن لب ها می تواند ناشی از دلایل گوناگونی باشد. در این مقاله برخی از دلایل و درمان های این مشکل را مورد اشاره قرار خواهیم داد.

پوست لب در مقایسه با پوست صورت لطیف است. خشک شدن پوست لب ها می تواند به علت خشکی هوا در زمستان باشد که در ظاهر لب تاثیر می گذارد و شکل زشتی به آنها می دهد. برخی از افراد در مقابل خشکی پوست لب نمی توانند مقاومت کنند و ان را می کنند که این امر به خونریزی می انجامد.

عوامل موثر در پوسته پوسته شدن لب ها

آب و هوای خشن

مشکل خشکی لب در زمستان بسیار شایع است. آب و هوای سرد و خشک و باد شدید باعث از بین رفتن رطوبت لب ها شده و در نتیجه پوسته شدن آن را سبب می شود. همچنین لب ها دیگر ملانین ، رنگ دانه ای که از لب ها در مقابل اشعه ماورابنفش مضر خورشید محافظت می کند ، ندارند.تماس طولانی با خورشید باعث خشکی لب ها شده که این امر سبب ایجاد ترک هایی در لب می شود. علاوه بر نازک و ظریف بودن پوست لب ها غدد سبابه ندارند به همین دلیل عاری از چربی های طبیعی می باشند بنابراین امکان خشکی و ترک خوردگی آن وجود دارد.

واکنش به محصولات زیبایی

در مورد محصولات آرایشی مورد استفاده باید مراقب باشید. برخی از افراد حتی نمی دانند که علت خشکی لب آنها می تواند واکنش آلرژیک به رژلب و یا براق کننده های لب باشد. لوازم آرایشی با کیفیت بد می توانند باعث ترک خوردن و پوسته پوسته شدن لب ها شوند.

واکنش به خمیردندان

علت ترک خوردگی می تواند واکنش به سدیم لوریل سولفات که در حال حاضر در خمیر دندان ها وجود دارد، باشد.

کم شدن آب بدن

آیا به اندازه کافی مایعات مصرف می کنید؟ اگر نه ، بدن شما ممکن است دچار کم آبی شده و در نتیجه لب های شما خشک می شوند و ترک می خورند. افزایش مصرف آب اگر در دهان و گلوی خود احساس خشکی دارید توصیه می شود زیرا این امر مانع از دست دادن آب می شود.

کمبود مواد مغذی

علت خشکی پوست لب می تواند کمبود ویتامین باشد زیرا برخی از ویتامین ها در بدن ما به سالم نگه داشتن پوست کمک می کنند. اگر در رژیم غذایی خود از ویتامین ها و مواد معدنی لازم استفاده نمی کنید در نتیجه ترک خوردگی پوست لب بسیار عادی است.کمبود ویتامین های A،C ،B وE می تواند در خشکی و ترک پوست لب نقش داشته باشد و همچنین ممکن است با التهاب یا قرمزی لب همراه باشد.

درمان لب های ترک خورده

از آنجا که ترک خوردگی لب ها عمدتا به علت کمبود آب ایجاد می شود شما باید برای جلوگیری از این مشکل مقدار زیادی آب بنوشید.سعی کنید مواد غذایی را که سرشار از ویتامین های B ،E ،A وC هستند را مصرف کنید. بنابراین از میوه های تازه ، سبزیجات برگ دار ، محصولات لبنی ، غلات سبوس دار ، زرده تخم مرغ ، و گوشت قرمز مصرف کنید بعلاوه از مصرف مواد غذایی تند اجتناب ورزید.

از آنجاییکه لب ها فاقد چربی طبیعی جهت حفظ رطوبت خود هستند شما باید لب های خود را با استفاده از وازلین، کره کاکائو ، ژل ویتامین E و یا آلوئه ورا مرطوب نگه دارید. قرار گرفتن در معرض نورخورشید یا در معرض باد زمستانی بودن در ترک خوردگی لب ها نقش دارد بنابراین باید در آب و هوای خشن از پوست لب خود محافظت کنید و از لیس زدن و گاز گرفتن آن خودداری کنید. لیسیدن مکرر نه تنها در فرآیند درمان اثر منفی دارد ، قطعا در بدتر شدن آن نیز موثر خواهد بود.

از کشیدن سیگار که در خشکی پوست لب نقش مهمی دارد اجتناب نمایید. محصولات آرایشی و بهداشتی ارزان قیمت از مواد شیمیایی تشکیل شده اند که در خشکی پوست لب نقش خواهند داشت. به همین علت باید از محصولات آرایشی با کیفیت خوب استفاده کنید. همچنین درمان خانگی را نباید فراموش کنید مثلا پاپای تازه را له کنید و بر روی لب های خود بمالید و بعد از 15 دقیقه آن را بشورید. انزیم لایه برداری در پاپایا قطعا لب های ترک خورده شما را نرم می کند و استفاده از عسل و روغن زیتون نیز در بهبود ترک های لب موثر خواهد بود.