چهار دانه لیموترش و یک لیتر شیر تهیه کنید. شیر را در چهار فنجان ریخته و لیموترش را دانه دانه قطع کرده و عصاره آن را در فنجان ریخته شیر را بلافاصله پس از ریختن عصاره لیموترش میل کنید. ضمناً به خاطر داشته باشید که هر فنجان شیر باید به فاصله 7 دقیقه نوشیده شود. نوشیدن شیر به طریق فوق، رنگ روی را صاف، اشتها را تحریک و یبوست و سستی را برطرف می کند.

بادام، انار، موز و لیموترش در درمان یرقان

حریره بادام مخلوط با یکی دو دانه هل برای یرقان مفید است محلول نام برده زیر هم برای دفع این بیماری نافع است: 8 دانه بادام، 5 دانه هل (ریز) و 2 دانه خرما را در یک لیوان آب گرفته و هسته خرما را در آورده و خرماو بادام را کوبیده، سپس یکی دو قاشق شکر و مقدار معادل آن کره مخلوطش کرده معجون را به بیمار بدهدی تا آن را بمکد.

نسخه های زیر هم در درمان بیماری کبد موثر واقع خواهد شد :

1- یک قطعه آهن تمیز را در یک لیوان بزرگ عصاره انار بریزید و یک شب تمام آن را کنار بگذارید. سپس صبح روز بعد قطعه آن را بیرون در آورده و عصاره انار را با مقدار مختصری شکر مخلوط کرده به بیمار بدهید بنوشد.

2- 15 دانه مویز درشت اعلا را در یک فنجان سرکه انگور خالص ریخته و یک شب تمام کنار بگذارید سپس صبح روز بعد کمی فلفل سیاه و نمک مخلوطش نموده و آن را به بیمار بدهید. این دوای ساده و ارزان در عرض چند روز معدود یرقان را برطرف خواهد کرد. برای درمان یرقان، عصاره چند دانه لیموترش را گرفته وآن را مخلوط با آب نموده روزی چند لیوان به بیمار بدهید بنوشد.