برخی از داروهای خانگی ساده از توانایی سفید کردن پوست ، بدون ایجاد آسیب برخوردار هستند. بسیاری از آنها دارای خواص سفید کنندگی طبیعی هستند که به این ترتیب باعث می شوند پوست درخشنده تر بنظر برسد.

اکثر بانوان به دنبال راههایی برای درخشان شدن پوستشان هستند. تیره شدن پوست به دلیل قرار گرفتن در آفتاب و افزایش نقاط تیره و قهوه ای در سطح پوست سبب می شود پوست خسته و بی روح بنظر برسد. همچنین افزایش سن و آسیب های ناشی از آلودگی نیز در زشت بنظر رسیدن پوست اثر دارند. اغلب محصولات و لوسیون های سفید کننده پوست که در داروخانه ها یافت می شود گرانقیمت و حاوی مواد شیمیایی هستند. از طرف دیگر، استفاده از محصولات خانگی جهت سفید و روشن نمودن پوست ارزان بوده و عاری از مواد شیمیایی می باشد. این مواد طبیعی علاوه بر اینکه پوست شما را روشن می کنند سبب نرمی و انعطاف پذیری پوست شما نیز می شوند که این امر جوانی پوست را در پی دارد.در این مقاله به معرفی برخی از درمان های طبیعی جهت روشن و درخشنده نمودن پوست می پردازیم.

ـ آبلیمو : لیمو فواید بی شماری برای پوست دارد و آبلیمو سبب درخشندگی پوست می شود. همچنین پوست را از ناخالصی ها پاک می کند. لیمو سرشار از ویتامین C است که می تواند سبب رشد سلول های جدید شود و در حالیکه حاوی آنتی اکسیدان است می تواند از ایجاد علائم پیری در ظاهر فرد جلوگیری کند. برای استعمال آبلیمو ابتدا لیموی تازه را فشار دهید سپس آبلیمو را با آب و یا گلاب مخلوط نمایید. اکنون مخلوط را با استفاده از یک پارچه کتانی بر روی پوست خود بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

ـ آب گوجه : همانند لیمو ، از گوجه نیز می توان جهت روشن نمودن پوست استفاده کرد. گوجه سرشار از ویتامین های مختلف از جمله ویتامین C می باشد. گوجه پوست صورت شما را براق نموده و چربی های اضافه را به خود جذب می کند. یک تکه از گوجه را بصورت ضخیم برش دهید و به آرامی بمدت 5 دقیقه بر روی پوست صورت خود بمالید. تا زمانی که خشک شود بگذارید بر روی صورتتان بماند. همچنین از گوجه می توانید بعنوان اسکراب استفاده نمایید. فقط کافی یک تکه گوجه را در دانه های شکر بغلتانید سپس آن را به صورت خود بمالید.

ـ ماست و پوست پرتقال : این یکی از بهترین گزینه ها جهت داشتن پوستی شفاف بشمار می رود. برای تهیه این مخلوط پوست پرتقال خشک شده را خرد کنید و به ماست یا شیر اضافه کنید تا خمیر یکدستی بدست آید. این مخلوط را بر روی پوست صورت خود بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند سپس آن را بشویید. این محصول به درخشندگی پوست و از بین بردن لکه ها کمک می کند.

ـ شیر ، عسل و آبلیمو : اسید لاکتیک موجود در شیر برای خواص لایه برداری آن شناخته شده است در حالیکه عسل خواص مرطوب کنندگی دارد و بعبارت دیگر آبلیمو خواص درخشندگی دارد. بنابراین یک قاشق شیر را با مقدار مساوی از عسل و آبلیمو مخلوط نمایید و این مخلوط را بر روی گردن و صورت خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند سپس آن را با آب ولرم بشویید.

ـ بلغور جو دو سر، ماست و گوجه فرنگی : علاوه بر بهبود سلامت دستگاه گوارش شما ، بلغور جو دو سر به نرمی و صافی و درخشندگی پوستتان نیز کمک می کند. برای استفاده از بلغور جو دو سر جهت سفیدکنندگی پوستتان می توانید آن را با ماست و آب گوجه فرنگی مخلوط نمایید تا خمیر یکدستی درست شود. ( یک قاشق چایخوری از هرکدام کافی است . ) سپس مخلوط را بر روی صورت خود بمالید و بگذارید نیمساعت بماند سپس آن را با آب ولرم بشویید. این ماسک در از بین بردن سلول های مرده پوست و لکه های حاصل از آفتاب سوختگی موثر است.

ـ ژل آلوئه ورا : استفاده منظم از آلوئه ورا می تواند مانع ظهور لکه های تیره بر روی پوست شود. همچنین می تواند با کمک به بازسازی بافت های آسیب دیده روند بهبود آن ها را تسریع بخشد. برای بدست آوردن ژل ، یک برگ را قطع کنید و لایه بیرونی آن را حذف کنید. حال آن قسمت ژله مانند را له کرده و در نواحی از صورت خود که لکه دارند بمالید. بمدت 15 تا 20 دقیقه بگذارید بماند سپس آن را با آب بشویید.

ـ زردچوبه و آبلیمو : برای درمان آسیب های پوستی ناشی از آفتاب سوختگی ، استفاده از پودر زردچوبه و آبلیمو توصیه می شود. هردو گزینه ای عالی برای روشن نمودن پوست بشمار می آیند. زردچوبه می تواند لکه های تیره پوستی را کاهش دهد پس 2 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با آبلیمو مخلوط کنید تا خمیر بدست آید سپس آن را بر روی صورت خود بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و بعد از آن بشویید.

درمان های دیگر

ـ به میزان مساوی سرکه سفید و آب را باهم مخلوط کنید سپس بر روی پوست خود بمالید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند سپس آن را بشویید. ـ چند تکه سیب زمینی را بر روی پوست خود بگذارید که این روش در درمان لکه های تیره موثر است. ـ مقداری عسل را با بادام ریز شده ( و یا پودر شده ) مخلوط کنید سپس آن را بر روی پوست صورت خود بمالید و بگذارید خشک شود. سپس آن را بشویید. به جای عسل می توانید از شیر هم استفاده کنید. ـ همانند آبلیمو ، آب خیار نیز سبب درخشندگی پوست می شود. برای روشن کردن پوست خود می توانید از آبلیمو و آب خیار استفاده نمایید.از این مخلوط در روزهای تابستان استفاده می شود. آب خیار خاصیت خنک کنندگی و نرم کنندگی پوست را دارا می باشد. ـ با پودر زردچوبه و چند گرم آرد و با اضافه کردن چند قطره آبلیمو و یا شیر خمیر یکدستی بدست می آید. این مخلوط را بر روی صورت خود بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. این محصولات طبیعی نه تنها پوست شما را روشن می کند بلکه بسیاری از مشکلات پوستی نظیر لکه های تیره و آفتاب سوختگی ها را درمان می کنند.